Nå lanserer Google sin versjon av matching
Google lanserer konfidensiell matching for økt datasikkerhet i digitale annonser.
– Forbrukere og markedsførere står i en skvis, sier Kamal Janardhan, Senior Director of Product Management, Measurement, på en pressekonferanse KOM24 var på, torsdag ettermiddag.
Da snakket hun om ønskene til forbrukerene.
Hun viste tall som sa at 80 prosent av forbrukerene ikke vil bli sporet mens de er på nettet.
– Men likevel forventer folk fortsatt nyttige opplevelser når de samhandler med merkevarer på nettet. Teknisk sett er dette krevende og kostbart, sier hun.
Google introduserer nå konfidensiell matching, en ny løsning for å beskytte førstepartsdata i annonseprodukter.
Det ble kjent torsdag.
Denne teknologien er basert på konfidensiell databehandling, som bruker Trusted Execution Environments (TEEs) for å sikre at bedrifter kan behandle kundedata på en trygg måte.
Konfidensiell matching er designet for å gi ekstra beskyttelse for bedrifters kundedata og gir samtidig nye muligheter for å måle effekten av digitale annonsekampanjer.
– En av de viktigste grunnene til at vi gjør dette er tilbakemeldinger fra annonsører, som har utfordringer med å nå kundene der de er. Men og å gi forbrukerne trygghet er avgjørende for oss i denne kritiske tiden, sier Janardhan.
Google planlegger å utvide bruken av konfidensiell databehandling til flere annonseprodukter i fremtiden.
TEEs er allerede en etablert teknologi brukt i flere bransjer for å beskytte sensitiv informasjon, som passord og kredittkortopplysninger.
I tillegg til å brukes i Googles egne produkter, har løsningen blitt tatt i bruk av selskaper som MonetaGo for å bekjempe finansiell svindel, og av AstraZeneca for å kryptere data for medisinsk programvare.
Teknologien muliggjør sikker datadeling mellom virksomheter, noe som gjør den spesielt egnet for bruk i den digitale annonseindustrien.
Konfidensiell matching være tilgjengelig uten ekstra kostnad for annonsører.
Google deler også deler av sin TEE-arkitektur og open source-eksempler for å hjelpe andre med å bygge konfidensielle løsninger.
Selskapet samarbeider tett med aktører i annonseindustrien for å fremme personvernfremmende teknologier, og ser på standardisering som et viktig skritt for bredere adopsjon av slike løsninger.
Nå er målet til Google å gjøre dette til en bransjestandard. Og det skal deles med andre aktører.
– Dette gjør det mulig å dele data på en tryggere måte, og balanserer forbrukernes behov med annonsørenes, sier hun.
Konfidensiell matching er nå standard for alle datatilkoblinger gjort via Google Ads Data Manager og Customer Match.
Fremover vil Google fortsette å utvide bruken av denne teknologien, blant annet i forbedrede konverteringsløsninger som bruker Google-taggen. Dette vil skje i bakgrunnen uten å endre hvordan konverteringer måles eller administreres.
Google planlegger å rulle ut krypteringsstøtte for konfidensiell matching globalt i løpet av de kommende månedene
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no