Hverdagen som frilanser i krisetider: – Mange om beinet
To frilansere forteller om en ulik arbeidshverdag i to ulike deler av bransjen.
Iselin Dalaaker har ikke jobbet lenge som frilans-kreatør. Likevel har hun rukket å kjenne på både oppturer og nedturer.
– Det er en blanding av timing og venting. Nå har jeg ikke klart å lande noe nytt etter at jeg kom ut av mitt forrige engasjement. Hvordan situasjonen er, avhenger også av dagsformen, sier Dalaaker til KOM24.
Hun var senest i WAL, på en kontrakt som varte i ett år. Dalaaker sier at hun foretrekker oppdrag som går over en lengre periode.
– I det klimaet som er nå, tror jeg det er lurest. Det er nok også smart å åpne litt opp for å være mer allsidig som kreatør. Jeg foretrekker å jobbe som art director, men kan også jobbe med design og motion, for eksempel.
Ble advart
Reklamebyrå er det hun i hovedsak sikter seg inn på. Men også her er hun åpen for å ta oppdrag fra andre aktører, som innholdsbyråer og andre typer selskaper som trenger kompetansen hennes i en periode.
Dalaaker har studert på Westerdals. Her fikk hun blant annet fortalt at det kunne ta tid å få en jobb, og at det å jobbe frilans kan være tøft.
– Synes du dette stemmer?
– Både ja og nei. Jeg har vært forberedt på at det er konkurranse om jobbene og mange om beinet. Man skal være heldig med timingen, og man skal være god til å vise at man er kapabel til å gjøre en god jobb, sier hun.
Som relativt ny i frilans-verden er hun klar over at det tar tid å bygge opp nettverk og portefølje.
– Det er litt tøft, man må helst kjenne folk og være litt rundt omkring. Men det har jeg vært forberedt på.
– Hvordan går du fram for å få oppdrag?
– Jeg er ikke flau for å sende en mail, og jeg har et helt Excel-ark med folk jeg kan snakke med. Jeg er også veldig glad i folk, og prøver å bli kjent med så mange som mulig. Så har jeg også laget en nettside nå, som er enkel å sende rundt.
Dalaaker snakker av og til med andre frilansere, som er i samme situasjon. Hennes inntrykk er at flere merker lavere etterspørsel på grunn av nedgangstidene i reklamebransjen.
Hun har likevel inntrykk av at folk får godt nok betalt.
– Jeg har en opplevelse av at folk føler de blir godt nok kompensert for jobben de gjør. Det har ikke vært noe problem for meg heller så langt, men man må jo sette den satsen selv, sier hun.
Travelt
Ina Vikøren har jobbet frilans siden hun forlot stillingen sin i NoA Consulting i mai.
Hun jobber primært med å rådgi selskaper om merkevarebygging og bærekrafts- og klimakommunikasjon.
– Jeg har hatt full kapasitet. Jeg gikk jo ut og startet selv i en tid hvor det kanskje ikke var anbefalt, men så startet jeg jo ikke på bar bakke. Riktig erfaring og kompetanse gir nok situasjonen en fordel.
Vikøren har tidligere vært bærekraftsleder i Telia og H&M samt jobbet med merkevarebygging fra konsulentsiden.
– Jeg føler meg veldig heldig. Jeg ikke gjort noe markedsføring enda utenom et innlegg på LinkedIn da jeg startet. At kundene kommer til deg er en luksussituasjon, og er jeg innforstått med at det kommer en tid der jeg må gjøre mer for å nå ut selv, sier Vikøren.
Heller ikke hun synes det er vanskelig å få nok betalt, selv om hun tror mange velger å samarbeide med henne nettopp fordi hun er litt billigere enn større aktører.
Hun trekker fram klimadaselskapet Ducky, der Visma er inne på eiersiden, som eksempel på en aktør hun har jobbet med.
– Behovet er der fremdeles, selv om mange selskap har et begrenset økonomisk spillerom. Jeg kan tilpasse meg og er billigere enn store konsulenthus. Så med tanke på situasjonen i markedet er nok folk i min situasjon en bedre match for mange kunder.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no