Byråene får ikke nok betalt – slik kan problemet løses
Svein Larsen i Atyp mener reklamebyråene må hente fra sin egen oppskriftsbok når de skal bli bedre til å markedsføre seg selv.
(Latter, Oslo): Under Mediedagen i regi av Mediebyråforeningen var Svein Larsen fra Atyp på scenen for å snakke om «kommunikasjonsbransjens kommunikasjonsproblem».
Han er blant flere som jobber i reklamebransjen som slår alarm om at byråene rett og slett ikke får godt nok betalt for jobbene de gjør.
«HOUSTON, WE HAVE A BRANSJEPROBLEM», sto det på lerretet bak han.
– Dette problemet treffer alle som jobber med reklame og markedsføring. Honorarene i vår bransje står helt stille, mens i de aller fleste andre bransjer har det vokst, påsto Larsen fra scenen.
Enten eller
Larsen leverte deretter en påstand om at problemet enten skyldes at byråene leverer for dårlige tjenester, eller at de ikke kommuniserer godt nok til potensielle kunder.
Han er tydelig på at han lener seg mot sistnevnte grunn. Han viste til bøker som «How brands grow» og «Thinking fast and slow» som eksempler på bevis for dette.
– Det er ganske godt dokumentert at vi har en oppskrift som fungerer, sa han.
– Derfor er det på tide å ta egen medisin, slo Larsen fast.
Fire punkter
Deretter nevnte han fire punkter som skal gi byråene mulighet til å kommunisere bedre. Og de er rett og slett hentet fra måten mange tenker på når de lager reklame.
– Finn en god historie, fortell den historien på en god måte, og på en gjenkjennelig måte. Og til slutt, bli mer synlig enn det markedsandelen din tilsier. Men for at det skal bli en suksess, krever det at vi investerer mer i ingrediensene.
Han viste deretter til en Ehrenberg-Bass-undersøkelse fra 2018, som i bunn og grunn viser at det i alle fall ikke er lønnsomt for selskaper å slutte å investere i reklame.
– Vi må tørre å appellere mer til følelser, og backe det med fakta. Direktører er også mennesker, og de blir emosjonelt motivert om vi får det til. Så slutt å sutre over at det finnes for få aktive markedssjefer, sa Larsen bastant.
Til slutt mener han at byråene må våge å si at det er en sammenheng mellom det man investerer som kunde, og det man får igjen.
– Få dem til å velge kvalitet på alle komponenter, og tør å utfordre det som er billig. Da slipper du å levere en Lada, når merkevaren du jobber med egentlig trenger en Mercedes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no