
Per Høj stakk av med Grand Prix på Gullblyanten!
For andre år på rad delte Kreativt Forum ut Grand Prix på årets Gullblyanten.
(The Hub): – Det er litt absurd. Jeg hadde virkelig ikke trodd det. jeg er lett sjokkert, veldig overrasket og ekstremt glad.
Det sier en glad og stolt Håkon Fretheim i Per Høj til KOM24.
Kvelden ble en gigantsuksess for byrået som stakk av med Grand Prix, to gull og to bronse.
Kampanjen de hanket inn metall for var skrekksenga, hvor de hadde en seng utstilt på Gardermoen som viste hvordan skadedyr beveger med seg.
Det hele en bitte liten idé som oppsto på kontoret hos en av kreatørene ders, for hun var så innmari redd for rå få med seg veggdyr hjem.
– Så tenkte vi at dette må vi gjøre noe på, sier Fretheim.
Han sier de tenkte at Storebrand jobber med skadeforsikring og de ønsker å gi råd for skadeforebygging for sine kunder og dette var et bra sted å starte og når de kunne bruke flyplassen så er det jo der det problemet kan avsløres, så det er en smart måte å treffe målgruppen på. og Storebrand hev seg over det med en gang
De har hatt veggedyrkontrollen der i tre år.
– Vi har investert veldig lite penger i det, men det har gitt veldig stor oppmerksomhet og reklameeffekt. Så før fjoråret bad de oss om å komme med flere ideer for å utvide dette universet og da var jo en av mange ideer vi presenterte skrekksenga, forteller han.
Men når de som satt i rommet lurte på hvordan byrået skulle ha veggedyr på en flyplass og først tenke man at det går ikke.
Men så begynte man å nøste i en del tråder og fikk flyplassen, FHI og Storebrand med på laget og dermed fikk man bygget en skrekkseng.
– Kommer det mer?
– Ja, vi skal presentere ideer for i år i neste uke, forteller han.
Han innrømmer at det blir tøft å gjenta suksessen, men det er målet deres.
– Hvordan skal dere feire dette?
– Det har vi ikke planlagt. Da vi vant vårt andre gull kjøpte vi tre flakser champagne, men det var ganske beskjedent når vi vinner Grand Prix, så vi får se hva som skjer, sier han.
Kampanjene har hanket inn flere priser de siste årene. I 2022 stakk de av med bronse på Mediepriser i regi av Mediaforum og året etter stakk de av med. European Excellence awards.
I tillegg til hedersprisen Grand Prix stakk Per Høj også av med to gull for samme kampanje i Utendørs & Omgivelser og Media. De stakk og av med to bronse, begge for jobber for Storebrand. Først for Det er fort gjort å være sent ute i Radio og Fra små kryp til stor vekst for i Effekt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no