
Her er alle vinnerne på Gullblyanten 2024!
Se listen med alle vinnerne på kveldens prisutdeling.
(The Hub, Oslo): Nok en gang er det klart for Gullblyanten. Kreative idéer og arbeider skal hedres gjennom kvelden, og her får du en oversikt over alle som stikker av med priser.
Det er i alt 24 ulike priskategorier, og det ble totalt sendt inn 479 bidrag.
Aktivering
Gull: «The Walking Ads» av TRY for Volkswagen
Juryens begrunnelse:
«Setter målgruppen i bevegelse, bokstavelig talt!».
Diplom: «Change the Course» av POL for KPMG
Gull: «IKEA goes dark» av TRY for IKEA
Juryens begrunnelse:
«En ikonisk annonse som får deg til å tenke, og ikke bare bla videre».
Sølv: «Ikke alle leser DN» av Anorak NoA for Dagens Næringsliv
Diplom: «A» av TRY for Aftenposten
Design: Enkeltstående
Gull: «Plakatserie for Landslovjubileet» av Anorak NoA for Nasjonalbiblioteket
Juryens begrunnelse:
«I stedet for å velge en ren middelalder-estetikk eller en moderne stil, blir det et helt unit uttrykk».
Diplom: «God natt Gaza» av Bureau for Plan International Norge
Design: Identitet
Gull: «Piknik i Parken» av ANTI for Piknik i Parken
Juryens begrunnelse:
«Fanger festivalens stemning med musikk, dans, stemning og glede».
Sølv: «Kulturhavna identitet» av ANTI for Kulturhavna
Media
Gull: «Skrekksenga» av Per Høj for Storebrand
Juryens begrunnelse:
«Gir oss frysninger på ryggen».
Sølv: «The Walking Ads» av TRY for Volkswagen
Bronse: «Fido trenger ikke Fendi» av Nord DDB for Felleskjøpet Agri
Student Kommunikasjon
Gull: «Duolingo METAL» av Caroline Nøkleby Dammen, Gjon Gjokaj, Gibson Smit (Westerdals/Miami Ad School)
Juryens begrunnelse:
«En tydelig idé og svært godt gjennomtenkt».
Sølv: «Frequency Shuffle» av Ingrid Gulaker Skoglund, Tage Hogness, Gibson Smith, Mohammed Alshanawani (Westerdals/Miami Ad School)
Bronse: «Solidox» av Nora Beylegaard, Anne-Sofie Botnen, Natalia Elverum (Høyskolen Kristiania)
Digitale annonser
Gull: «Ikke alle leser DN» av Anorak NoA for Dagens Næringsliv
Juryens begrunnelse:
«Med lekenhet og aktualitet, sjarmerte de juryen».
Sølv: «A» av TRY for Aftenposten
Brings DM-pris
«Brygget for ettertanke» av Y Story for Akan Kompetansesenter
Radio
Gull: «Ulyd» av Anorak NoA for NKA (Norske Kulturarrangører) og NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere)
Juryens begrunnelse:
«Får deg til å le høyt. Et velskrevet manus bygd på absurde situasjoner alle kan kjenne igjen».
Bronse: «Majones og reker hører sammen» av Morgenstern for Mills
Bronse: «Det er fort gjort å være sent ute» av Per Høj for Storebrand
Tekst
Gull: «Ikke alle leser DN» av Anorak NoA for Dagens Næringsliv
Juryens begrunnelse:
«Solid stykke håndverk. Skrevet med en selvtillit som kler avsenderen, og treffer blink i målgruppen».
Sølv: «Squeeze Day» av Morgenstern for FINN.no
Bronse: «A» av TRY for Aftenposten
Diplom: «Fra Lakselv til Elv» av Ring 2 for Norske lakseelver

Effekt
Gull: «Blodtabellen» av Morgenstern for Røde Kors
Juryens begrunnelse:
«Et arbeid som skilte seg ut. Imponerende resultat fra en idé som var overraskende og åpenbar».
Sølv: «Fra Gevita til Møller’s» av Nord DDB for Orkla Health
Bronse: «Fra små kryp til stor vekst» av Per Høj for Storebrand
Diplom: «Telia Ubegrenset» av TRY for Telia
PR
Gull: «Flyttekampanjen» av Ring 2 for Ring 2
Juryens begrunnelse:
«Årets vinner har klart å skape fortjent oppmerksomhet. Skapte en bølge av reaksjoner».
Sølv: «The Walking Ads» av TRY for Volkswagen
Håndverk
Gull: «Molding Madness» av POL for Bring
Juryens begrunnelse:
«Viser helt spesielle evner til å løfte idéen».
Sølv: «A» av TRY for Aftenposten
Bronse: «Tømmerrenna» av TRY for Flytoget
Diplom: «Fido trenger ikke Fendi» av Nord DDB for Felleskjøpet Agri
Diplom: «God natt Gaza» av Bureau for Plan International Norge
Kreativt Forums kundepris
Ice
Digitalt og sosialt
Gull: The Walking Ads av TRY for Volkswagen
Juryens begrunnelse:
«Spesielt imponerende hvordan det digitale og fysiske spiller på lag».
Sølv: «Omvedt psykologi» av WAL for Extra
Film kort (0-20 sek.)
Gull: «Kjed deg som på 90-tallet!» av Morgenstern for Ice
«Enkle gjenkjennelige øyeblikk, tar oss tilbake til en hverdag uten blant annet endeløs scrolling og meningsløse aktiviteter».
Sølv: «IKEA goes dark» av TRY for IKEA
Veldedig
Gull: «Fra Lakselv til Elv» av Ring 2 for Norske lakseelver
Juryens begrunnelse:
«Strålende eksempel på hvordan kreativitet kan gjøre verden til et bedre sted. En modig og gjennomført idé».
Sølv: «God natt Gaza» av Bureau for Plan International Norge
Diplom: «Redd barna som ikke skal hjem til jul» av Nord DDB for Redd Barna
Diplom: «The Climate Games» av TRY for WWF International
Utendørs og omgivelser
Gull: «Skrekksenga» av Per Høj for Storebrand
Juryens begrunnelse:
«Originalitet og aktuelt er ikke feil i denne kategorien. Denne idéen møtte aldri veggen».
Sølv: «The Walking Ads» av TRY for Volkswagen
Sølv: «A» av TRY for Aftenposten
Diplom: «Ikke alle leser DN» av Anorak NoA for Dagens Næringsliv
Young Lions Film
«Don’t miss it. Book a longer visit» av Sebastian Pandonis og Jens Østrem (Anorak) for Visit Svalbard
Film lang (over 20 sek.)
Gull: «Molding Madness» av POL for Bring
Juryens begrunnelse:
«Selv om filmen er lang, merker vi det knapt. Sjeldent at reklamefilmer i langt format leverer så godt».
Sølv: «Lommeboka!» av TRY for Vipps
Bronse: «Bare når det regner» av Morgenstern for Ice
Diplom: «Britisk sosialrealisme» av ANTI for TV 2 Play
Diplom: «Squeeze Day» av Morgenstern for FINN.no
Integrert
Gull: «Ikke alle leser DN» av Anorak NoA for Dagens Næringsliv
Juryens begrunnelse:
«Helhetlig og solid jobb. Godt håndverk og strategisk jobb. Klassisk og tidløs kampanje».
Sølv: «Husk å glemme lommeboka» av TRY for Vipps
Diplom: «A» av TRY for Aftenposten
Diplom: «IKEA goes dark» av TRY for IKEA
Diplom: «Skyld på ice jr» av Morgenstern for Ice
Grand Prix
«Skrekksenga» av Per Høj for Storebrand
Kreativt Forums ærespris
Aris Theophilakis