«Det negative med å spille er at jeg er jente. Å høre at jeg er feit, stygg og at de skal voldta meg.»

Altibox med stor­satsing mot netthets

Vil gjøre noe med netthetsen som særlig jenter utsettes for i gaming.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forskning viser at gaming har flere positive sider, blant annet tyder en rapport på bedre kognitive ferdigheter hos barn som gamer, samt at barn som bruker mye tid på spill blir mer intelligente enn de som bruker lite til på spill.

Men dessverre har gaming også noen negative sider, og en av dem handler om trakassering og netthets. Her viser det seg at jentene er overrepresentert, og en internasjonal undersøkelse viser at så mange som tre av fire jenter har opplevd trakassering når de gamer.

Gjemmer seg bak gutteprofilnavn

Konsekvensen av dette er at mange velger å bruke guttenavn, skrur av lyd og chat eller rett og slett slutter å spille. Nå vil Altibox gjøre grep for å redusere dette problemet.

– Som ansvarlig samfunnsaktør, ønsker vi ikke bare å levere lynraskt fibernett til kresne gamere, men også å bidra til at alle skal kunne delta som den de er – uten å gjemme seg bak gutteprofilnavn, sier leder for merkevare og markedsføring i Altibox, Mabel Moya i en melding tirsdag.

Maria Abrahamsen er psykolog, forfatter og for mange kjent gjennom Instagram-kontoen @psyktdeg.

Derfor har Altibox tatt initiativ for å gjøre noe aktivt for at så få som mulig skal få ødelagt spillegleden gjennom trakassering.

– Dette er ikke en tidsbestemt kampanje, men et program som skal pågå over tid, hvor både foreldre og gamere skal få tips, råd og svar på spørsmål fra eksperter på en dedikert nettside.

Den første eksperten som er tilknyttet initiativet er psykolog og forfatter Maria Abrahamsen, som står bak Instagram-kontoen «Psykt deg».

Helt usminket

Det hele sparkes i gang med en større kampanjeaktivitet som vil være synlig i de fleste mediekanaler og med ekstra oppmerksomhet rettet mot gamerne gjennom kjente gamerprofiler.

– Det er helt fantastisk at Altibox går all-in på dette temaet, siden det gjelder så mange, og mye faktisk kan gjøres ved å skape større bevissthet og spre kunnskap. Ikke minst gjelder dette foreldrene som ofte ikke er oppdatert på hva som skjer i spillverdenen og ikke snakker med barna om hva de opplever der, sier strategisk rådgiver i Good Morning Naug, Eldar Skylstad.

Som legger til at dette er utgangspunktet for den kreative ideen bak hovedelementet i selve kampanjedelen, hvor vi møter et foreldrepar som får oppleve noe av det datteren har erfart i sine ti år som gamer.

– Hensikten her er jo ikke å skremme, men å skape bevissthet, og da kreves det sterke virkemidler. Så all ære til Altibox som har mot nok til å levere dette usminket og som heller ikke prøver å sminke seg selv med en kortvarig kampanje, sier Skylstad.

At Altibox mener alvor med dette engasjementet, blir understreket av administrerende direktør Tor Morten Osmundsen.

– Skal Norge lykkes med digitaliseringen, må alle inkluderes, og det handler faktisk om mer enn å gi folk tilgang til godt bredbånd. Nettet skal være en trygg og raus arena for fellesskap, likestilling og inkludering, og vi har et ansvar for å spre kunnskap som skal gjøre den digitale hverdagen best mulig – for alle.

Powered by Labrador CMS