Her er hele Spoon-gjengen samlet i sine nye lokaler i Rebel.
Her er hele Spoon-gjengen samlet i sine nye lokaler i Rebel.

Bransjen er i krise og kontorene deres brant opp – slik gikk det med Spoon i fjor

– Vi klarte ikke å levere på budsjett. 

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er fornøyd med at vi klarer lande så solid etter et tøft år for de fleste i bransjen.

Det skriver byråleder i Spoon, Siv Tonje Solfjeld i en e-post til KOM24.

Tallene deres for 2023 er klare og de viser at byrået klarte å tjene penger, til tross for et usedvanlig tøft år. 

En ting er at deler av bransjen er i krise, men i fjor sommer opplevde også Spoon at lokalene deres brant opp, etter en svært dramatisk brann midt i Oslo sentrum. 

Likevel viser tallene deres at de har klart å øke byråomsetningen med noen få kroner, til 52,9 millioner kroner.

Det til tross for at inntektene deres stupte med 4,3 millioner kroner, til 79,7 millioner kroner.

Driftsresultatet deres endte på 3,96 millioner kroner, en nedgang på 600 000 kroner.

Solfjeld bekrefter at de leverte ikke på budsjett, men hun er likevel fornøyd, omstendighetene tatt i betraktning. 

Hyller konkurrenter og kunder

– Vi gjorde noen grep for å redusere usikkerhet og sikre driften og leveransene til kundene etter brannen, og det klarte vi veldig bra. Vi var på jobb og i produksjon allerede før brannen var helt slukket. Det ble rett og slett lagt ned en fantastisk innsats og velvilje fra alle ansatte, skriver hun.

Hun hyller både kunder, samarbeidspartnere og til og med konkurrenter i bransjen, som hun skriver at var utrolig greie og tilbød dem hjelp både med lokaler, møterom og utstyr. 

– Alt i alt en god opplevelse å kjenne på så mye velvilje fra alle hold, skriver hun.

Etter brannen så de på mer enn 20 lokaler.

Til slutt endte de opp med å flytte inn på Rebel, slik at de slapp å kjøpe nye møbler, inngå renholdskontrakt, drifte kantine og andre ting som følger med å være et kontor. 

Ved å flytte inn på Rebel har de og investert mindre i studio enn i sine gamle lokaler, blant annet ved å inngå et samarbeid med Rebel om å drive TV- og podkaststudio der. 

De har og droppet å bygge et eget matstudio, men satser heller på å leie hos samarbeidspartnere og i tillegg gjøre enkle opptak på hjemmekjøkken.

Hun sier at 2023 var et tøft år for dem og forklarer tallene med at de hadde 2 1/2 måned uten husleie og at de har fått noe forsikringserstatning etter brannen.

Tung start på 2024

– Samtidig har vi vært svært nøkterne og gjort minimale investeringer og kunne flytte rett inn i møblerte lokaler på Rebel allerede i slutten av august, skriver hun.

Byrået med 41 ansatte har ikke kuttet i bemanningen gjennom 2023, men hadde folk ute i permitteringer fram til årsskiftet. 

Etter årsskiftet har de derimot begynt prosessen med å nedbemanne tre stillinger. 

Årsaken er enkel.

De tøffe tidene fortsetter i bransjen og Solfjeld bekrefter at første kvartal i år blir dårligere enn samme periode i fjor. 

Likevel er hun optimistisk på vegne av resten av året.

– Vi har vunnet noen store kontrakter, blant annet Content marketing for Telenor Norge og rammeavtale med Norske Tog, og opplever nå at det tar seg litt opp med oppdrag både fra eksisterende og nye kunder, skriver hun.

Årets budsjett definerer hun som nøkternt og sier de styrer etter å levere samme resultatgrad som i 2023.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS