Partnergruppen til Rud Pedersen i Norge består av Kristian Hvilen, Ånen Ringard, Line Tresselt, Kjetil Skogrand, Gørill Husby Moore, Pål Arne Davidsen og Ann-Kathrin Årøen.
Partnergruppen til Rud Pedersen i Norge består av Kristian Hvilen, Ånen Ringard, Line Tresselt, Kjetil Skogrand, Gørill Husby Moore, Pål Arne Davidsen og Ann-Kathrin Årøen.

Årsresultatet stupte med 40 prosent for Rud Pedersen: – 2023 var som en berg og dalbane

Men selv om det ble et tøft år, fikk de ansatte bonus og det ble tatt millionutbytte. 

Publisert Sist oppdatert

– Med tanke på hvilket år det var for store deler av bransjen i et treigt marked, har vi levert ganske godt med positivt resultat og konsistent team. Det ble bonus til folk og penger igjen på slutten av året.

Det sier Kristian Hvilen, managing partner i Rud Pedersen Public Affairs, til KOM24.

Aldri hatt så mange kunder 

Regnskapstallene for Rud Pedersen er endelig klare og de viser at byrået omsatte for 47,8 millioner kroner i 2023. 

Det er en nedgang på 2,1 millioner kroner sammenlignet med året før. 

Byråomsetningen endte på 44,5 millioner kroner. Ned fra 48,8 millioner kroner året før. 

Til sammenligning var byråomsetningen på 39,8 millioner kroner i 2021.

Byrået endte med et årsresultat på 2,9 millioner kroner. Det er ned fra 4,95 millioner kroner i 2022. 

De dårligere resultatene skylder Hvilen delvis på allmenn kostnadsvekst og at de ikke har tatt det ut i prisøkninger. Det igjen skyldes blant annet flere langsiktige avtaler. 

– Vi har aldri hatt så mange kunder som i 2023, men det vi og så var at størrelsen på oppdragene var noe mindre. Det er og med og påvirker topp- og bunnlinjen. Men kunde og prosjektmessig har vi aldri hatt mer å gjøre, sier han.

– Hvor mange kunder har dere?

– Det vil jeg ikke si, sier han.

Hvilen sammenligner det å drive kommunikasjonsbyrå i 2023 med å reise på en berg og dalbane. 

– Første halvår var usigelig tøft og vi jobbet knallhardt, sier han og fortsetter: 

– Det som er spennende og utfordrende er at de problemene vi skal løse som konsulenter er det plenty av. Behovet for god og senior rådgivning og støtte innen politikk, rammevilkår, innkjøpsprosesser og krisekommunikasjon er stort. Det er mange som vil snakke med oss og jobbe med oss, men prosessene tar i disse dager ekstra lang tid.

Men når prosessene endelig landet, fikk byrået det Hvilen kaller for et knallbra andre halvår. 

– Viktig at alle får ta del i suksessen

De sju partnerne endte opp med å ta et utbytte på 1,45 millioner kroner. Det er en nedgang fra året før, da de tok 4,2 millioner kroner i utbytte.

De ansatte i byrået fikk også i år en bonus, hvor stor den er sier Hvilen er mellom selskapet og den enkelte ansatte. 

– Er det viktig at de ansatte får bonus når året er omme?

– Det er viktig for meg at alle får være med og ta del i suksessen som vi er med og skaper, sier han.

Likevel er de én færre ansatt nå enn de var for ett år siden. Nå er de 24 årsverk. 

Ifølge Hvilen skyldes ikke det nedbemanning, men når folk har sluttet har de ikke fylt opp alle de tomme kontorstolene.

2024 er godt i gang og Hvilen sier byrået tradisjonelt starter rolig, men at det nå har begynt å ta fart. 

– Vi merker fremdeles at det er en treghet. Beslutninger sitter høyere oppe i selskapene, sier han. 

Han vil likevel ikke spå noen omsetningsvekst for byrået i 2024.

Likt ute i Europa

– Det viktigste nå er å fortsette med det gode, stabile teamet vi har og forvalte den gjengen med fine folk, sier han.

Byrået med dansk hovedeier er nå representert i 17 land, etter at de åpnet kontorer i Roma og Praha. 

Hvilen sier at det de opplever i Norge, er det samme deres europeiske kolleger merker.

– Gjennomgangstonen er lik i flere land, rund baut opplever vi at man har en bedre start på året enn i fjor. For hele Rud Pedersen-gruppen er det full fart, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS