TikTok er under press: Dette sier SoMe-byråene
TikTok er under press i USA og Europa. Det merker også byråene som jobber med markedsføring på plattformen.
Flere politikere i USA har den siste tiden tatt til orde for å bannlyse TikTok. Forrige måned uttalte også lederen i Unge Høyre, Ola Svenneby, at han ønsker et forbud mot appen i Norge.
Flere norske byråer jobber daglig med markedsføring på TikTok. Trine Therese Slagnes, som er fagansvarlig performance i Smood Social, mener debatten rundt plattformen er mer nyansert enn som så.
Hun viser til at amerikanske Meta, som eier Facebook og Instagram, også har slitt med mye av den samme formen for kritikk som TikTok blir utsatt for. Dette går hovedsakelig på innsamling av persondata fra brukerne deres.
– Bortsett fra at TikTok kom fra Kina og er deleid av kinesiske ByteDance, er det ikke noe unikt med denne plattformen som skiller seg spesielt negativt fra andre sosiale plattformer. Det stormet mye rundt Meta i fjor, men noe forbud er ikke på trappene. Vi er ikke umiddelbart redde for et forbud mot TikTok, og ville nok bli overrasket om det skjer, skriver Slagnes i en e-post til KOM24.
– Vi kan være enige i at flere sosiale medier i dag har en jobb å gjøre når det kommer til datadeling, og håper at dette er noe de kommer med løsninger på i nær fremtid, legger hun til.
Skal følge med
Blant Smood Social sine kunder, er TikTok en populær kanal for annonsering. Slagnes skriver at appen egner seg spesielt bra til å nå grupper som det ellers er vanskelig å nå, og spesielt de som er mellom 18 og 24 år gamle.
TikTok gjør det også mulig for merkevarer å vise seg fra en mer «leken» side, ifølge Slagnes. I tillegg ser de at folk bruker lengre tid på annonser på TikTok enn i andre kanaler.
Samtidig som skepsisen sprer seg blant politikerne, øker interessen for markedsføring gjennom appen.
– Vi forsøker alltid å støtte kundene i å gjøre gode vurderinger rundt hvilke kanaler de skal bruke. Vår opplevelse er at TikTok i relativt liten grad oppleves som kontroversiell for norske markedsførere. Foreløpig ser det ut som det er på politisk nivå dette diskuteres mest. Men det er klart at ting kan endre seg, og vi følger med.
– Det er greit å legge til at for de som ønsker å være ekstra forsiktige er det fint mulig å annonsere på TikTok uten bruk av piksel, og dermed begrense tracking og datainnsamling fra brukerne, skriver Slagnes.
Ikke bekymret
Jonas Fagerberg er TikTok-ekspert i Elg. Heller ikke de er engstelig for et eventuelt forbud i Norge.
– Så mye av våre digitale liv lagres over hele verden fra før, og et TikTok-forbud vil ikke gjøre så mye fra eller til uansett. Etter den negative oppmerksomheten har TikTok også satt i gang tiltak for å holde europeisk data værende der den stammer fra, som med datasentrene i Irland og på Hamar, uten at noen andre parter får tilgang på denne, skriver Fagerberg.
Og selv om også de opplever at interessen blant kundene øker, er noen også mer usikker.
Fagerberg opplever at TikTok har blitt en viktig kanal for kommunikasjon og markedsføring. Blant annet fordi det er enkelt å bruke appen til å formidle kompliserte budskap.
– Noen kunder har vært mer skeptiske til TikTok enn andre og har tenkt seg om en ekstra gang før man eventuelt har startet arbeidet. Vi gjør vårt beste med å legge all fakta på bordet slik at kunden kan ha så god oversikt som mulig, og ta det riktige valget.
Skeptisk til sosiale medier
Astrid Dyson og Thea Skjelbred jobber i byrået Vild. De skriver at de gjerne bruker TikTok når en kunde ønsker å nå en yngre målgruppe.
De jobber mest med LinkedIn, Facebook og Instagram, men er fremdeles åpne for å jobbe mer med TikTok.
– TikTok er den raskest økende kanalen, og det er lettere å oppnå synlighet der enn i andre kanaler. Innhold som postes blir behandlet unikt, slik at du har mulighet til å gå viralt, selv om du ikke har en haug av følgere. Det er også en brukervennlig plattform, som egner seg godt til de som jobber med en spesifikk nisje, skriver Dyson.
– Vi følger spent med. Vi tviler på at det faktisk blir bannet, men det blir spennende å se hva som skjer i USA først, legger Skjelbred til.
Videre skriver de at de generelt opplever at kundene deres er skeptiske til sosiale medier, på grunn av personvernregler og innstramming av muligheter for annonsører.
– Vi prøver å berolige kundene våre med at det jobbes kontinuerlig med personvern og at 80 prosent av beslutningstakere tar avgjørelser basert på det de ser på sosiale medier, så det er rett og slett for «farlig» for merkevarer å ikke være på sosiale medier. Men man må vite hva man driver med, sier Dyson.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no