Rekordår for TRY Råd: Nærmer seg 100 millioner i byråinntekt
– Det er naturlig å tenke at vi ikke vokser like mye de neste tre årene som de første tre årene. Men vi skal vokse videre.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Da vi startet opp sa Kjetil Try at om vi ikke er blant de største byråene i Norge innen fem år, så skjønner jeg ingenting.
Det sier Sindre Beyer i TRY Råd til KOM24.
Etter oppstarten i 2017 har det bare gått en vei for byrået som hadde sju millioner kroner i byråinntekter sitt første år. I 2021 kunne de notere seg for hele 91,1 millioner kroner i byråinntekter. Det er en vekst på nesten 80 prosent fra året før.
Kaller seg ikke lenger PR-byrå
– Jeg er veldig fornøyd med det. Det skyldes at vi har klart å ansette mange flinke folk og vi jobber bra med kunder, sier Beyer.
TRY Råd består nå av over 80 ansatte og Beyer mener at det som skiller dem fra mange andre byråer er at TRY Råd er et kommunikasjonsbyrå som leverer tjenester innen rådgiving og innholdsproduksjon.
– En av fordelene med å starte opp og vokse raskt er at vi kan tenke uavhengig av gamle siloer og modeller, sier han og peker på at de har gjennom årene styrket seg på kreativ samfunnskommunikasjon, kreativitet, samfunnsbakgrunn og teknologi.
– Vi kaller oss ikke lenger et PR-byrå, men kommunikasjonsbyrå, peker han på.
Beyer forteller at da de startet opp selskapet og de var ute og snakket med kunder, så var det de var mest lei av, var å drive å synkronisere og koordinere ulike aktører.
– Da tenkte vi at det er noe vi skal jobbe med og løse. Derfor har vi alt fra folk fra Westerdahls til folk med tung politisk og journalistisk bakgrunn. Det er oppskriften på å vokse videre, sier han.
Av byråomsetningen på 91,1 millioner kroner, sitter de igjen med et årsresultat på 15,3 millioner kroner, opp fra 10,1 millioner kroner året før.
EBITDA, altså inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger viser en vekst fra 13,8 millioner kroner til 21 millioner kroner, tilsvarende 52 prosent.
TRY Råd jobber med store kunder som Telia, DNB og Crayon.
Målet har helt fra starten vært å vokse raskt og bli et av de største byråene innenfor sitt marked i løpet av kort tid. Beyer sier de er fornøyde med veksten.
Det som gjør han ekstra fornøyd med 2021-tallene er alt det andre de har gjort og.
Må bygge intern kultur
– Det går bra for TRY Råd, men vi har og ansvar for å starte TRY i Bergen og jobbet sammen med etableringen av TRY Dig. Vi har og blitt del av det internasjonale nettverket Kreab, sier han fornøyd.
– Men intet tre vokser inn i himmelen, så hvordan ser du på de neste årene?
– Det er naturlig å tenke at vi ikke vokser like mye de neste tre årene som de første tre årene. Men vi skal vokse videre, sier han.
Men etter å ha ansatt svært mange på kort tid og etter å ha vært gjennom to år med pandemi er det å bygge kultur noe de skal jobbe mye med framover.
– Vi skal bygge kultur og bli bedre på det vi alt er bedre på, samt jobbe med nye tjenesteområder og bærekraft, sier han og forteller at de skal jobbe mer med både strategisk rådgivning, kampanjer, management consulting og finansiell kommunikasjon.
En av de største utfordringene fremover for Beyer og TRY Råd er å klare å holde på de rette folkene framover, særlig de med tverrfaglig kvalitet.
– Og så handler alt om at det er menneskevirksomhet vi driver med og å få tak i flinke folk. Det er en konstant øvelse å være attraktiv, sier han.