– Jeg var i Oslo da Thea ringte. Jeg husker at vi snakket sammen, men like etter samtalen, ble alt svart, sier Tonje Steen (f.h).

Kreften tok søsteren Thea fra henne. Derfor jobber Tonje i Kreftforeningen

- Jeg tror det var meningen at jeg skulle se den jobbstillingen, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tonje er 25 år gammel når søsteren Thea dør av livmorhalskreft.

– Jeg husker Thea ringte meg flere ganger, men jeg trodde ikke det var noe alvorlig, og sendte henne en melding for å spørre hva hun ville. Da hun skrev «det er viktig, vi må snakke sammen», skjønte jeg at det var noe som hadde skjedd, forklarer Tonje Steen til KOM24.

Hun er lillesøsteren til Thea Steen, som satt i gang kampanjen #sjekkdeg gjennom Kreftforeningen da hun selv ble rammet.

Like etter at Thea kom hjem fra New York til Oslo etter at hun fikk kreftbeskjeden.

– Hun hadde nylig flyttet til USA for å jobbe som frilansjournalist, da hun oppdaget noen blødninger. Testene på sykehuset viste at det var en godartet svulst, og at hun måtte gjennom en operasjon.

Hun ble operert på sykehuset i New York der hun bodde. Ingen av søstrene kjente noen som var rammet av denne typen kreft, og visste ikke helt hva det innebar, annet enn at det måtte gå bra. Etter operasjonen måtte Thea inn til en etterkontroll.

– Jeg var i Oslo da Thea ringte. Jeg husker at vi snakket sammen, men like etter samtalen, ble alt svart.

Det ble oppdaget kreft i svulsten som tidligere ble operert. Thea har livmorhalskreft.

De siste seks ukene

Begge søstrene drar hjem til moren i Stavanger, derfra gikk alt slag i slag.

– Vi rakk ikke å tenke. Alt skjedde så fort, behandlingen begynte umiddelbart, og både mamma og jeg hadde fleksibel arbeidstid, og fikk være sammen med Thea gjennom behandlinger og cellegiftkurer. Vi følte at alt tydet på at dette ville gå bra.

– I forkant hadde vi vært inne på sykehuset i Stavanger der vi trodde Thea skulle få beskjed om at hun var kreftfri, og at alt gikk fint etter første runde, sier Tonje.

Tiden gikk, men Thea ble ikke bedre. Kreften spredte seg, og hun opplevde flere tilbakefall.

– De vonde beskjedene kom på løpende bånd, kreften hadde spredt seg til flere organer. Det var uhelbredelig livmorhalskreft.

Den 6. juni blir Thea lagt inn. Hun blir på sykehuset i seks uker, dette blir hennes siste uker.

– Hver sommer kjenner jeg at jeg nærmest går inn i en boble.

Tonje tenker tilbake til de siste dagene med Thea. Hvordan hun så søsteren stadig bli svakere, og at hun hadde det vondt.

– Det var en veldig tøff og spesiell tid. Jeg husker vi pratet om begravelsen hennes, selv om det føltes helt surrealistisk å skulle planlegge begravelsen før hun var død. Det var vondt å se henne de siste dagene, hun hadde ikke noe liv lenger og jeg ønsket at hun skulle få lov til å slippe.

Natt til 17. juli 2016 dør Thea, 26 år gammel.

– Jeg hadde ikke jobbet i Kreftforeningen, hadde det ikke vært for Thea

Da Thea ble diagnostisert, begynte hun å søke informasjon om livmorhalskreft. All informasjon hun samlet utviklet seg til å bli #sjekkdeg-kampanjen. Hun rakk bare å være med på en kampanje.

Søstrene på ferie i Antibes i 2015. – Den første #Sjekkdeg-kampanjen ble lansert. Thea var i ekstase, men også veldig varierende i formen og sliten etter behandling, forklarer Tonje.

– Hun brant for denne saken. Hun var så opptatt av at alle måtte sjekke seg. De siste dagene, selv om hun lå i sykesenga høy på smertestillende, svarte hun på telefoner og Instagram-meldinger. Hennes engasjement for å spre budskapet og heie på andre, var med helt til det siste.

Slik ble Tonje introdusert for det arbeidet Kreftforeningen gjør. Og hadde det ikke vært for søsteren hennes, hadde hun heller ikke jobbet i Kreftforeningen i dag.

– Jeg hadde søkt på en annen jobb og skulle sjekke noen detaljer om den stillingen, da jeg kom over jobben i Kreftforeningen. Jeg følte det var et tegn på at jeg burde søke på den stillingen.

I dag, mer enn fem år siden Thea døde, jobber Tonje som markedsrådgiver i Kreftforeningen. Hun jobber ikke direkte med #sjekkdeg-kampanjen, men synes det er fint å være i «nærheten».

– Jeg hadde ikke orket å jobbe direkte med kampanjen, men jeg synes det er fint å kunne sjekke hvordan arbeidet går i ny og ne. Jeg har et behov for å ha den litt på avstand, men kjenner at jeg er stolt av å se hva Thea fikk til. Og jeg tror hun er stolt av at jeg jobber i kreftforeningen.

Først nå begynner Tonje å forstå hvor mye Thea fikk til, og hvor mange som er berørt av henne.

– Det er rørende og det gjør meg så stolt. Det er så mange som forteller historier om hvordan Thea har gjort de oppmerksomme på viktigheten av å sjekke seg. Hun hadde vært så stolt av det engaasjemenet #sjekkdeg har oppnådd. Jeg er veldig stolt.

Forvalter arven videre

– Vi kan med sikkerhet si at kampanjen har reddet liv. Mange liv. Det er langt flere kvinner som sjekker seg i dag, sammenlignet med i 2015 da kampanjen startet. Flere av disse har unngått å få livmorhalskreft, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

– Vi kan med sikkerhet si at kampanjen har reddet liv, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

I år har kampanjen vært spesielt viktig, fordi pandemien har ført til at trenden har snudd ved at færre sjekket seg i fjor. Og det er fremdeles 400 000 kvinner som ikke deltar i Livmorhalsprogrammet som anbefalt, forteller Ross.

Hun husker godt første telefonsamtale med Thea Steen da hun tok kontakt med dem, tilbake i 2015.

Det var unikt å se hvordan Thea brukte sin vinnende personlighet og sterke historie til å påvirke unge til å sjekke seg, og vi skjønte at potensialet var stort for å engasjere flere generasjoner. Uten henne hadde det aldri fantes en #sjekkdeg-kampanje, og uten hennes historie hadde kampanjen aldri truffet så hardt og bredt. Det er veldig viktig for oss å forvalte arven etter Thea.

Kreftforeningen har mange store kampanjer gjennom et år, men #sjekkdeg skiller seg ut med tanke på engasjement.

– Selv om det er en informasjonskampanje, så fører den til en direkte handling hos den enkelte ved at mange bestiller seg en legetime. Kampanjen gir et viktig spark i baken til alle de som sitter hjemme, og innerst inne vet at de burde sjekket seg.

Powered by Labrador CMS