#Sommerpraten
Ina sendte en uheldig mail til feil person
– Jeg videresendte en ekstern møteinnkalling til en kollega med en følgetekst hvor jeg ba henne godta møtet slik at vi ble kvitt den plagsomme typen. Problemet var at svaret mitt også gikk til ham.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det avdelingsleder for kommunikasjon og innsamling i WWF, Ina Toften, som svarer i Sommerpraten.
– Har du pass?
– Ja, takk og lov. Det gikk ut under korona, og jeg fornyet det da. Det er jeg glad for nå!
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Jeg skal til Sverige. Gleder meg veldig til å gå fottur i Sarek nasjonalpark med teltet på ryggen. Sarek kalles gjerne for Europas siste villmark og ligger i Laponia eller Lappland, som vi gjerne kaller det. Laponia står på UNESCOS verdensarvliste.
– Det er et helt nydelig område med grønne daler, fossende elver, et rikt dyreliv og flere fjelltopper på over 2000 meters høyde.
– Jeg elsker friheten som ligger i å sette opp teltet på et vakkert sted; å velge seg sitt hjem for natten. Etterpå det skal jeg ta livet med ro sammen med min svenske kone og hunden Kuling på vårt torp i Bohuslän.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Det er jo mange av de, men jeg tror det må bli brødbilen som kom forbi hytten vår en gang i uken.
– Familien vår hadde hytte på Reksteren sør for Bergen, og på sommeren kjørte brødbilen fra Uggdal dampbakeri rundt til hyttene som hadde sommergjester . Sjåføren fløytet der han visste det var folk, og jeg og mine brødre konkurrerte om å løpe raskest ned den bratte stien til veikrysset for å handle rykende ferske bakervarer.
– Lukten av ferskt brød, skillingsboller og kokosmakroner var ren lykke. Sommer etter sommer, helt til bakeriet ble lagt ned. Da sørget jeg.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Jeg velger å trekke fram Equinors pågående kampanje: «Takk for de første 50. Tikk takk mot 2050». Det er ikke fordi det er årets beste kampanje, men fordi det er viktig å sette spørsmålstegn ved framstillingen.
– Det er tydelig at Equinor jobber hardt for å profilere seg som et ansvarlig og fremtidsrettet selskap som er godt i gang med omstillingen. Men sannheten er at selskapets planer viser at de planlegger høyere, ikke lavere utslipp fra olje og gass, fram mot 2030.
– Det er du og jeg som skattebetalere som tar mesteparten av kostnaden for denne reklamekampanjen. Equinor kan nemlig skrive av 78 prosent i fradrag på skatten når reklamen bidrar til å promotere aktiviteten på norsk sokkel.
–Det er m.a.o ikke lett for miljøbevegelsen å ta opp konkurransen på så ulike vilkår – det blir som Davids kamp mot Goliat. Jeg nevner det fordi jeg ikke tror folk er klar over fordelene Equinor drar nytte av i denne sammenhengen.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden
– Det var et vanskelig spørsmål, synes jeg. Norge er jo fullt av unge talenter med hodet på rett plass, men hvis jeg skal skue til egen bransje, vil jeg nevne 18 år gamle Penelope Lea. Hun engasjerte seg i miljøspørsmål allerede som 8-åring og er en veldig god og kunnskapsrik formidler.
– Hun ga ut boken I hverandres verden i fjor, er UNICEF ambassadør og er garantert en stemme vi kommer til å høre mye fra fremover. Jeg blir optimist på miljøets vegne når jeg tenker på henne og andre unge som er villige til å sloss for noe de tror på. Utover det skal vi se opp for konstituert daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Malin Sundby Revaa.
– Når tryna du sist jobb?
– I forrige uke på vei opp trappene. Jeg tok en Biden rett og slett, heldigvis var jeg alene!
– I overført betydning er det lenge siden jeg har tryna, men det er mulig kolleger har et annet syn på det . Tabbet meg skikkelig ut en gang da jeg videresendte en ekstern møteinnkalling til en kollega med en følgetekst hvor jeg ba henne godta møtet slik at vi ble kvitt den plagsomme typen.
– Problemet var at svaret mitt også gikk til ham. Husker at blodet mitt frøs til is i det øyeblikket det gikk opp for meg. Han ringte meg imidlertid og var veldig sympatisk. Det gjorde inntrykk på meg.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Gjør mer av det du trives best med, ha det gøy underveis og takk ja til alle utfordringer som kommer din vei.
Telenor svarer på kritikken:
Equinor fyller 50 år, og det er en god anledning for feiring. Gjennom denne kampanjen ønsker vi at flere skal få innblikk i et selskap og en historie som alle har en andel i og som betyr mye for mange.
Vi skal fortsette å levere energi til samfunnet, med stadig lavere utslipp. Olje- og gassvirksomheten vil fortsatt være viktig, samtidig som vi skal utvikle ny, lønnsom virksomhet innen fornybar energi og lavkarbonløsninger. Vi har en plan for å levere på ambisjonen om netto nullutslipp i 2050, med konkrete delmål i årene frem mot 2030.
Det er riktig at effektiv skattesats for Equinors overskudd i Norge er 78 prosent. Alle utgifter selskapet har, også til markedsføring, finansieres av inntektene selskapet har fra egen drift.