Trykket er stort for Vegvesenet: – Har besvart flere hundre henvendelser de siste dagene
Det kan være krevende å jobbe med kommunikasjon i Statens Vegvesen når mange bilister sliter.
– Det er mange henvendelser til oss gjennom ulike kanaler. Flere kan jo være fortvilet, men vi håndterer etter beste evne og bruker også henvendelsene til å justere på budskap og å sette inn nødvendige kommunikasjonstiltak.
Det skriver kommunikasjonsdirektør i Statens Vegvesen, Trine Melgård, i en e-post til KOM24.
Travle tider
Været denne uken har skapt trøbbel for mange, spesielt på Østlandet. Den første snøen falt i Oslo natt til mandag, og flere fikk en tøff start på uken.
– Når slike store uværshendelser skjer er vi godt forberedt kommunikasjonsmessig. Men ingen hendelse er lik, så det krever at vi tenker strategisk på hvordan vi skal gjøre en best mulig jobb for å imøtekomme de informasjonsbehovene som kan komme og operativt forsøke å følge opp, skriver Melgård.
Statens vegvesen er en beredskapsorganisasjon som håndterer store og små hendelser hver dag. Likevel er det mer trykk i enkelte perioder.
– Ofte er det stort medietrykk og mange henvendelser fra befolkningen til oss. Vi bruker alle tilgjengelige kanaler for å nå ut, som pressearbeid, sosiale medier, nettside og trafikkinformasjonssidene på vegvesen.no.
Ikke hentet inn hjelp
I tillegg til tradisjonelt pressearbeid, inviterte de torsdag pressen til å følge trafikkavviklingen fra Vegtrafikksentralen Øst i Oslo i morgentimene.
Hensikten var å vise hvordan de arbeider og informerer om uværet som var ventet.
– Vi ønsker å være åpne og imøtekomne, skriver Melgård.
Deres fem vegtrafikksentraler i henholdsvis Porsgrunn, Oslo, Trondheim, Bergen og Mosjøen har nøkkelrollen i kommunikasjon om løpende trafikkforhold.
– De bemanner opp når behovet er stort og systemet fungerer også slik at når det koker i en del av landet, kan øvrige VTS-er håndtere henvendelsene.
– I slike situasjoner er påtrykket selvsagt stort fra mediene, men vår kapasitet er god. Jeg tror vi har besvart og håndtert flere hundre henvendelser de siste dagene, skriver direktøren.
De benytter seg ikke av eksterne konsulenter.
– Det er mange kommunikasjonsmedarbeidere som mobiliseres internt og er i sving når større hendelser skjer. Vi er en stor organisasjon med flere enheter som samarbeider godt og er godt koordinert med mange løpende aktiviteter og krisehåndtering i mange ledd.
Buss-trøbbel
I Oslo har været skapt trøbbel for kollektivtrafikken denne uka.
Pressetalsperson i Ruter, Øystein Dahl Johansen, skriver i en e-post til KOM24 at heller ikke de har hentet inn ekstern hjelp.
– Gjennom året jobber vi, sammen med fagfolk i Ruter, operatører og veimyndigheter, med å forberede organisasjonen og operatørene våre på snøen. Sammen utarbeider vi budskap slik at vi er forberedte når det kommer henvendelser. Hvis det er varslet ekstremt vær går vi ofte ut med en pressemelding for å få ut info til kundene om hva de bør gjøre og hvilke rettigheter de har, skriver Johansen.
Pågangen er stor både til både pressevakt og til kundesenteret deres.
– Kollektivtrafikken er viktig i folks liv. Som den aktøren som koordinerer kollektivtrafikken i regionen, er det vår rolle å være på lag med innbyggerne. Vi bruker de kanalene vi har til rådighet for å styre forventinger og hjelpe folk med å planlegge hverdagen sin så godt det lar seg gjøre.