Thea Helgeland. Anorak,

Thea fra Anorak gir deg tre tips for å lykkes med engasjement i sosiale medier

Engasjement, engasjement, engasjement.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(THE HUB, OSLO): Engasjement er det store buzzordet fra Thea Helgeland, som er sosiale medier-spesialist i Anorak.

Mandag var hun på scenen på Social Media Days for å dele sine beste tips for å skape engasjement i sosiale medier. Og nøkkelordet er engasjement.

Helskapelig

Hun viste frem tre eksempler på jobber som de hadde gjort og som hun mente de hadde lyktes ekstra godt med.

Et eksempel var instagramprofilen til energidrikk-produsenten Battery. De hadde allerede en profil, men den var de ikke fornøyde med.

De tok tak i de bildene som alt var der og bygde en ny side som de mente var mer helskapelig ut fra hva de lærte der. Hun sier det er viktig å skape et visuelt engasjement og at de skal ta seg en ny runde når 2021 er over.

– Vi skal se på hva som har fått mest reach og kva har fått mest engasjement og så bruker vi den kunnskapen for å ta nye bilder for 2022, sier hun.

Men det er ikke bare på det visuelle man må engasjere, hun sier man må og engasjere emosjonelt.

Der dro hun frem en kampanje de hadde gjort for Kirkens bymisjon om barnefattigdom, der målgruppen var unge mennesker, også de som lever i fattigdom.

En innsikt man har med barn som lever i fattigdom er at det en heltidsjobb for de å skjule det.

– Der brukte vi blant annet mikroinfluensere, så de får budskapet fra folk som de alt følger i dag, sier hun.

I tillegg ble det opprettet en redaksjonell nettside og de brukte kanaler som Facebook og Youtube.

Tips til engasjement

1: Sett målgruppen din først. Hvem prøver å nå, finn din stil og gå gjennom postene dine og se hva som har fått mest organiske reach og treff, det er fin måte å snakke til målgruppen din.

2: Engasjer de emosjonelt. Det som treffer hjerteroten sitter i oss.

3 Vær aktuell, det er noe som funker i SoMe.

– Vi fikk 600 000 unike visninger på kampanjefilmen, og det ble plukket opp av YouTubere, den ble re-postet av flere influensere og nevnt på NRK Super, sier hun.

6400 billetter

Men også det med å engasjere i tiden er ekstremt viktig.

Da pandemien rammet landet ble arrangering av konserter på nettet en greie. Da bestemte en arrangør seg for å lansere en betalingsløsing. Men hvordan overbevise folk at det er verdt å betale for konserter på nettet?

– Vi hadde 10 dager på oss å selge billettene og et bittelite spredningsbudsjett. Så vi fokuserte på virkelighetsflukt og escape. Vi spurte hva skal du i påsken? Det er stoppeffekt i tillegg det var mye bevegelse i annonsene som skapte stoppeffekt. Vi var og avhengig av artistenes egne kanaler, la de få gjøre det på sine egne premisser, så det blir ekte. Men vi hadde og en før, under og etterstrategi for alle konsertene som var under festivalen, for å bygge under dette med virkelighetsflukt og kvaliteten, forteller hun.

Resultatet ble 6400 solgte festivalpass og de engasjerte over 300 kulturmedarbeidere under koronapandemien.

Powered by Labrador CMS