Underskudd og kutt i bemanningen for Tre Bergen
Regnskapstallene for 2023 er klare. De viser at det ble et knalltøft år for designselskapet i Vestlandets hovedstad.
– Vi ser at det går stadig litt bedre og det er bedre utsikter nå enn da året startet og er lett optimistisk for høsten. Men vi er ikke tilbake der vi var.
Det sier daglig leder for Tre Bergen, Anne Torgersen, til KOM24.
Hun overtok som daglig leder i fjor høst, etter at Øyvind Storli Hoel byttet bransje.
2023 ble et tøft år for byrået som nylig skiftet navn fra Netlife Bergen.
Så mange færre er de
Regnskapstallene viser at de gikk tre millioner kroner i minus i fjor, noe som er over fem millioner kroner svakere enn året før.
Omsetningen gikk og ned fra året før, med 2,5 millioner kroner og endte på 27,4 millioner kroner.
Byråomsetningen endte på 27,3 millioner kroner.
Byrået har nå 20 ansatte, noe som er fire færre enn for ett år siden.
De har ikke nedbemannet noen, men de har hatt seks stykker ute i permittering på det meste og når folk har sluttet har de ikke blitt erstattet.
Det er ikke noen permitterte der nå.
– Vi prøver å være den riktige størrelsen for det markedet som er i Bergen for vårt segment nå, sier hun og sier det nå føles som det mest stabile på lenge.
– Tjener dere penger?
– Ja, i første kvartal har driften gått med overskudd. Vi opplever at vi har stabilisert oss og at kundene viser tegn til økt aktivitet. Så dette er et godt utgangspunkt for videre satsing.
Revisor skriver i notene at det er vesentlig usikkerhet knyttet til videre drift etter at all egenkapital er tapt og at gjelden er høyere enn samlede eiendeler.
Revisor skriver videre at styret og ledelsen har gjennomført tiltak for å oppnå tilstrekkelig egenkapital.
TRY kjøpte seg inn i Netlife Bergen i 2021 og våren 2024 tok eierne ansvar for gjeld og tapt egenkapital og utvidet eierandelen sin og eier nå 70 prosent av selskapet.
Netlife Design eier de siste 30 prosentene.
Torgersen er full av lovord om eierne og sier det skjedde noe da de fikk nye eiere.
Hyller TRY
– Operasjonelt har vi operert på egen hånd en stund, nå kobler vi oss tettere på TRY Dig og jeg opplever støtte fra TRY-konsernet. De kommer hit og har Bergenskontor, det er ikke vi som alltid må reise til Oslo, sier hun og sier at de er en støtte på alle mulige måter i det å bli en ny daglig leder.
Tre er den veslevoksne lillesøsteren til TRY Dig og Torgersen sier hun har ukentlig kontakt med Emilie Nøss Wangen, som er daglig leder i TRY Dig.
– Man trenger folk som har vært gjennom litt forskjellig fra før og har lang erfaring fra å drive byrå, det har de i TRY. Og siden de driver med så mange ulike områder, får de en sånn følelse på bransjen og markedet og vi får gode råd og støtte derfra, sier hun.
Torgersen har selv jobbet i Tre i fem år, før hun ble daglig leder.
Hun sier at den største overgangen er ansvaret og aller arbeidsoppgavene som følger med det.
– Tidligere hadde jeg ansvaret for et team og jobbet 50 prosent som konsulent med innsiktsarbeid, kartlegginger og intervjuer. Så blir det mer tall, og når ringeklokken blir stjålet er det er mitt problem, det er mer overordnede ting, sier hun.
Det har vært en travel periode for henne med mye nytt.
– Men samtidig en mulighet, for hvem er det som får lov til å lansere en ny merkevare?, spør hun.
– Det er krevende å komme inn som leder midt oppe i noe sånt, hvordan kan du forberede deg på det?
Spisser merkevaren
– Jeg tror ikke det går an å forberede seg på det og jeg kjente jo gjengen godt fra før etter å ha jobbet såpass mange år og opplever at de har tillit til meg og vi har prøvd å navigere dette sammen, sier hun.
I påsken kunne KOM24 fortelle at Apriil og girer opp sin designsatsing, det bekymrer ikke Torgersen.
– Jeg tenker Apriil alltid har vært der og de er flinke folk og av og til jobber de med kunder vi har jobbet med før og av og til jobber vi med kunder de har jobbet med før. Jeg var senest på et frokostseminar hos dem i forrige uke og det er imponerende hva de får til, sier hun og legger til:
– Samtidig er jo Tre et teknologi-og designbyrå med en rekke ulike funksjoner som følge av eierskapet til TRY, så man må ikke se Tre kun som et designbyrå.
– Men må dere ta grep når konkurrenten satser så tydelig på design?
– Nei, jeg opplever at vi har vårt marked på tross av det. Vi er fortsatt det samme, men vi prøver å spisse merkevaren, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no