PR-ekspert mener norske toppledere er for dårlige på sosiale medier
Slik jobber ledere i Hauge Aqua og PwC med sosiale medier.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg ser at dette er et område der det er viktig å være til stede for bedriften vår, det å fortelle vår egen historie. Det er etter hvert en lang reise vi har vært på, så for oss er det en fin måte å dokumentere hva vi har vært gjennom og hva vi skal inn i.
Det sier Cato Lyngøy i Hauge Aqua til KOM24.
– Et SoMe-jordskjelv
Han utvikler et flytende, lukket oppdrettsanlegg som blir kalt for Egget. Oppdrettsanlegget skal gi fisken et bedre liv og har vekket veldig stor interesse i oppdretts-kretser.
Men for bare et år siden var verden helt annerledes for gründeren fra Nordhordland.
Da var sosiale medier noe han holdt seg vekke fra. Men etter å ha deltatt på et kurs om sosiale medier gikk det et lys opp for han og han endte opp med å sende alle sine ansatte på et kurs om sosiale medier, til deres store forundring.
– Om du er ingeniør og driver med tekniske kompliserte utregninger og har egentlig for liten tid, så lurer du på hvorfor du skal bruke en hel dag på kurs i sosiale medier, sier han.
– Men de skjønte det etterpå, mener han.
Han kaller det et jordskjelv hos dem.
– Det har skapt intern stolthet over det å være synlig, sier han og kaller det lagbyggende.
Men han legger ikke skjul på at det har vært en vanskelig erkjennelse å komme dit.
– Det er et nytt felt for meg. Det ekskluderer litt i alle retninger med stadig nye plattformer og ny teknologi. Men man må gjøre et utvalg og vi har valgt Linkedin og Facebook, sier han.
Han sier de alt har opplevd en effekt av å satse på sosiale medier ved at nyhetsmedier har plukket opp deres saker og vil dekke de på sin måte.
– Ved å gjøre dette, vil du være din egen redaktør?
– Om jeg har en sak som vi publiserer på egen side og som vi senere kommenterer på til en journalist, så vil jeg ha lavere skuldre enn om en journalist ringer mens jeg er midt oppe i andre ting og vil ha en sak, sier han.
– Lettere å bli kjent med selskapet
Han sier at de ved å poste på egne kanaler får en regelmessighet og forutsigbarhet slik at det passer inn i arbeidsuken.
Men det er ikke bare for synligheten, som er grunnen til at de vil være på sosiale medier. De kan og lettere tiltrekke seg kapital, tror han.
– Det er lett å bli kjent med selskapet vårt og det vi driver på med ved å være regelmessig der. Vi er på en helt annen plass i dag enn vi var for ett år siden, sier han.
Men mens Lyngøy og hans gründerselskap har tatt store steg på sosiale medier de siste månedene, opplever PWC sin avdeling i Bergen motsatt utvikling.
– Vi var bedre for fire år siden enn nå, vi var tidlig ute og hadde stort trykk, men har ikke klart å utvikle oss videre. Det går fort fra førsteplass til langt bak i leksen om du ikke har fokus på det, sier Torbjørn Torsvik, leder for markeds- og forretningsutvikling for PWC i Bergen.
Han sier at mange nok så på dem som veldig gode på sosiale medier på et tidspunkt.
– Vi var veldig tidlig ute og ble fort bedre enn mange andre. Men opplevelsen nå er at nå er alle flinke i SoMe. Det beveger seg hele tiden, sier han.
Til fra Statistisk sentralbyrå viser at hele 60 prosent av private bedrifter og 90 prosent av de offentlige er til stedes i sosiale medier for å bedre omdømmet sitt. Og på direkte spørsmål bekrefter Torsvik i PWC at deres tilstedeværelse handler om akkurat det.
– Men hvorfor er det viktig for dere å være flinke på dette med sosiale medier, er det ikke regnskaper og sånne ting dere skal være gode på?
– Det er for at i hele samfunnet er kommunikasjon viktig og SoMe er en kommunikasjonsflate. Derfor må vi og være flinke der, for vi kommuniserer med omverdenen der, sier han og peker på at om de ikke er til stedes på disse flatene, er det også en måte å kommunisere.
– Norske toppledere er for dårlig på SoMe
– Jeg har ikke tro på at man kan være vekke. Jeg har tro på at man må være en del av de kommunikasjonsflatene som er der. Så betyr det ikke at vi ender på TikTok, sier han.
Selv om han innrømmer at han er nysgjerrig på det.
– Henter dere kunder på å være til stede i sosiale medier?
– I vår verden henter du ikke kunder på Facebook, men det er et sted der vi kommuniserer med kommende kunder og kommende medarbeidere, peker han på.
Jens Kjeldsen er professor i kommunikasjon ved Universitetet i Bergen. Han sier at det er viktig å ikke bruke sosiale medier som en salgskanal.
– Din kommunikasjon på nett bør inngå i en arena for utveksling av ideer, faglige tanker og formidling, sier han og mener det da vil gjøre ting mye kjekkere for næringslivsledere og andre som prøver seg på sosiale medier.
– Det er ikke gøy å selge noe, men å utvikle deg selv. Ikke driv med reklame, men intereaksjon er det viktigste. Om du selger noe har det gått feil av sted, mener han.
PR-rådgiver og partner i Apriil, Trond Albert Skjelbred, sier til KOM24 at norske toppledere ofte er for dårlige på sosiale medier.
– Vi treffer stadig mange ledere i 40-50 årene som lurer på dette med LinkedIn, forteller han.
Han holder kurs for å lære norske toppledere å bruke SoMe.
Som Kjeldsen, sier Skjelbred det er viktig å være ekte.
– Ikke snakk om deg selv, løft frem andre. Det er den typen historier vi ser går godt, når noen deler noe ekte, sier han.