Politiet skal ikke være en underholdningsaktør på Twitter
– Men vi hadde aldri hatt så mange følgere uten bruk av humor og glimt i øyet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Dette sier avsnittsleder i Oslo politidistrikt, Tore Solberg. Det var han som la ut den aller første tweeten tilbake i 2011.
– Operasjonssentralen til Oslo politidistrikt (POD), var den første sentralen som brukte Twitter. Vi banet vei for de andre, og jeg la ut vår første tweet 28. september. Jeg mener å huske at den handlet om et mindre trafikkuhell på Ring 3, opplyser Solberg.
Han mener at bruk av humor, og tweets med glimt i øyet, har vært en viktig faktor for å oppnå alle følgerne de har i dag.
– Bruk av humor var mer i fokus i starten. Nå er det lengre mellom gullkornene. Vi ønsker å fremstå seriøst med formidling av viktige budskap til publikum og media.
På kanten
Kommunikasjonsekspert og professor emerita ved BI, Peggy Brønn mener humor bidrar til at politiet virker mer tilgjengelig, noe de også bør være, understreker hun.
– Å bruke humor er en type beskjed som kan få folk til å virke mer tilgjengelige, men det er en fin linje mellom det som fungerer, og det som blir helt feil. Humor er et stort minefelt man ikke bør leke for mye med, sier Brønn.
Operasjonssentralen i Oslo har drøyt 404 k følgere, og ønsker å vise folk «pulsen på Oslo».
– Vi har desidert det høyeste antallet følgere blant offisielle kontorer fra det offentlige, sier Solberg. Han er enig med Brønn om at humor er vanskelig å balansere.
– Folk er utrolig forskjellige. Noen tåler alt, mens andre tåler ingenting. Religion og etnisitet er to meget vanskelige temaer der det er lett å trå galt, noe jeg har erfart. Vi har ikke noe ønske om å bli sett på som en underholdningsaktør, det får andre ta seg av, sier Solberg.
Måtte lage egne regler
I 2018 kom politiet med retningslinjer for bruk av humor på Twitter slik at kommunikasjon ut til publikum er så lik som mulig i hele landet.
– Flere og flere politidistrikt kom på Twitter, og mange av meldingene hadde svært ulik undertone. Faglig sett var det ikke bra, og noe av innholdet ble upassende og til dels støtende, sier Solberg.
Dette er en av utfordringene som Peggy Brønn forklarer:
– Politiet er nødt for å balansere sin rolle, samtidig som de skal virke fleksible og folkelige. Den største risikoen er at feil bruk av humor kan undergrave legitimiteten og autoritetsrollen politiet har i samfunnet, sier hun.
Retningslinjene fra POD er basert på operasjonssentralenes egne erfaringer og praksis, og operasjonssentralen i Oslo politidistrikt deltok i dette arbeidet. Les retningslinjene her.
Enveiskommunikasjon
Politiet sletter svært sjeldent tweets, men svarer ofte på klagene.
– Vi har ikke forpliktet oss til å svare alle kommentarene i kommentarfeltet vårt. Vi er en enveiskommunikasjon, men det legges til tider ut både straffbare og tildels sjikanerende innlegg, og vi ser på muligheter for hvordan vi kan løse dette, informerer Solberg.
Bilder av savnede personer slettes umiddelbart etter at de har kommet til rette.
Nå er det et større fokus på opplæring for bruk av Some-kanaler på fagdager. Kommunikasjonsenheten er også mer involvert når det gjelder opplæring og veiledning.
– «Learning by doing» har vært viktig hele veien, ettersom det har vært lite formell opplæring. Noen ulemper med å lære seg dette underveis er at enkelte budskap kan komme ut feil. Det er en stor utfordring med taushetsplikt og personvern. Det kan være lett å «plumpe» ut med for mye informasjon, sier Solberg.
Vil fortsette å kvitre
Twitter brukes primært for å nå ut med informasjon og viktige opplysninger om hendelser. Bruk av denne kanalen er også tidsbesparende for politiet.
– Vi når ut til alle samtidig, og alle får det samme budskapet, med mindre sannsynlighet for feiltolking. Skulle vi ha snakket med alle mediehus om samme hendelse, er dette ekstremt tidkrevende, og budskapet har lett for å endre seg underveis.
Selv om politiet ikke ønsker å være en underholdningsaktør, skal man fortsatt få lov til å kvitre med glimt i øyet, så lenge man forholder seg til retningslinjene.
– Vi skal fortsette å bruke Twitter som en viktig kommunikasjonskanal for informasjon til media og publikum. Dette er viktig, spesielt ved alvorlige hendelser hvor befolkningen trenger informasjon tidlig.