Slik skal de få profilene til å velge 730 Agency
Gisle G. Stokland og Yasmine Massfih er sikre på at det å starte et influenserbyrå er riktig vei å gå. Likevel vil de ikke være for høylytt i starten.
På kontoret til 730.no i Tollbugata i Oslo sitter Yasmine Massfih og Gisle G. Stokland. Til nå har de vært mest kjent som en popkultur-avis, men framover skal de også satse på kommersielle influenser-samarbeid.
– Vi har tenkt på dette i veldig lang tid. Da jeg startet Melk & Honning i 2015, tenkte jeg egentlig at det skulle være knyttet til influensere. Slik ble det ikke, men det å jobbe med content creators har alltid vært i bakhodet mitt, sier Stokland til KOM24.
Mannen som startet 730.no for ganske nøyaktig 15 år siden, bor for det meste i Los Angeles. Nå er han hjemme i Norge, og denne uken ble 730 Agency lansert.
Starter forsiktig
Fra start har de fått med seg tre influensere. Izabella Løvstad, Seline Pettersen og Alexandra Hoang er allerede i stallen deres.
– Vi starter litt forsiktig, fordi det er flaut å gå ut med brask og bram. Vi vil ikke slå oss selv for hardt på brystet. Men nyheten har spredd seg allerede, selv da vi kun hadde lagt ut én post på Instagram, sier Stokland.
De har veldig få føringer for hvilke profiler som passer inn i deres strategi. Men de ønsker å dra nytte av posisjonen som 730.no allerede har blant unge mennesker.
– Man hører ofte at den mest kjøpesterke gruppen er de over 25 eller 30. Men vi ønsker å holde oss til 730 sin målgruppe, som er fra 18 til 30 år. Mediebyråene sier at disse ikke er kjøpesterke, men vi ser noe helt annet på tallene våre, sier kommersiell leder Yasmine Massfih.
Skal bli attraktive
Flere og flere aktører ser muligheter i kommersielle samarbeid med influensere. 730 Agency blir en liten aktør, men de har en plan for hvordan de skal trekke til seg store navn.
– Vi har en fot i alle bransjer. Musikk, film, mat, fashion. Profilene vi har hentet inn så langt er alle opptatt av popkultur, og vi merker at de er ivrige på dette samarbeidet, sier Massfih.
Begge to vektlegger betydningen av nettverk når de forklarer hvordan posisjonen de innehar er unik sammenlignet med andre.
– Vi har jobbet med å dekke popkultur i 15 år. Nettverket som vi allerede hadde da Yasmine startet for to år siden var allerede stort, og hun har fortsatt med å utvide det, sier Stokland.
Vil bruke sine folk
Han er tydelig på at 730.no skal praktisere et tydelig skille mellom det redaksjonelle og det kommersielle. Samtidig er målet at begge avdelinger skal dra nytte av nysatsingen.
– Vi har alltid vært jobbet veldig oppdelt. Yasmine har for eksempel ikke noe med det redaksjonelle å gjøre. Men vi har lyst til å bruke våre influensere i det redaksjonelle også, enten gjennom intervjuer eller andre former for innhold.
– Vi må bare finne ut hvordan det skal merkes på en bra måte, slik at ingen er i tvil om at de tilhører 730 Agency, sier Stokland.
– En rød tråd
Til nå har de bare inngått samarbeid med kvinnelige profiler. Men i framtiden vil de utvide horisonten.
– I dag passer for eksempel ikke en fotballspiller helt inn i miksen hos oss. Men kanskje det kan endre seg om ett år. Det viktigste er at det finnes en rød tråd mellom de vi signerer, samtidig som hver enkelt influenser får friheten til å lage sitt innhold, sier Massfih.
Det er heller ingen definert grense på antall følgere en må ha for å være aktuell. Stokland og Massfih stoler på egne evner, også når det gjelder å se potensial og fremtidige stjerner.
– De vi har signert til nå har alle erfaring med kommersielt samarbeid. De vet hva dette betyr, og de er motiverte til å jobbe med oss. Det er helt grunnleggende for at samarbeidet skal fungere, sier Stokland.