Mari Løvås (Stavanger), Øyvind Knoph Askeland (Stavanger)Anita Svanes, (Oslo), Live Stensholt, (Sandefjord), Craig Bøthun (Bergen), John Einar Rørvik (Skien) og Hanne Høyland blir Sparebank1 Sør Norges kommunikasjonsteam.
Mari Løvås (Stavanger), Øyvind Knoph Askeland (Stavanger)Anita Svanes, (Oslo), Live Stensholt, (Sandefjord), Craig Bøthun (Bergen), John Einar Rørvik (Skien) og Hanne Høyland blir Sparebank1 Sør Norges kommunikasjonsteam.

Disse styrer kommunikasjonen i Norges største sparebank

– Hadde jeg stått i fjor og visst hva skal gjøre, så hadde jeg gått litt i svart.

Publisert

Det sier kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 Sør-Norge, Øyvind Askeland til KOM24.

Tirsdag 1. oktober var en merkedag for dem. 

Da ble bankene Sparebank 1 SR-Bank og Sparebank 1 Sørøst-Norge slått sammen og landets største sparebank med rundt 2500 medarbeidere, kontorer i hele Sør-Norge, og nesten 400 milliarder kroner i brutto utlån til person- og bedriftskunder.

– Visste ikke hva jeg gikk til

Det har vært mye arbeid for det seks mann store kommunikasjonsteamet til banken.

Øyvind Knoph Askeland

– Jeg visste ikke hva jeg gikk til. Det tror jeg er like greit, sier han og humrer.

Han sier at det har vært et fantastisk arbeid med ting som skal falle på plass på forhånd. Han har vært involvert i arbeidet med sammenslåingen siden i oktober i fjor.

Det begynte med at de hadde ansvaret for offentliggjøringen av sammenslåingen, både internt og eksternt.

Etter det løp ansvaret for å sørge for at organisasjonen var godt informert om det som foregikk.

– Hele tiden har det vært små og store møter og allmøter med informasjon om hvor vi står og hva som er neste steg. Hver gang det har vært noe nytt om organisasjonen og endringer, har vi vært ute samme dag eller dagen etterpå og fortalt det til hele organisasjonen, så de slapp å vente, sier han.

Spredd over hele Sør-Norge

Mot slutten har møtehyppigheten gått kraftig opp.

På selve lanseringsdagen var det og mye å gjøre på.

– Vi har hatt ansvaret for nettsidene til begge bankene, en stor TV-sending som alle har sett og samtidig har vi hatt Dagens Næringsliv, Stavanger Aftenblad og FinansWatch på tråden og vi skal ha et radiointervju hos NRK seinere i dag, sier han.

I dag består kommunikasjonsavdelingen til den sammenslåtte banken seks stillinger og fra nyttår blir de sju stykker, når Hanne Høyland starter der.

Selv om hovedkontoret til banken er i Stavanger blir de som jobber med kommunikasjon spredd utover.

Flest blir de i Stavanger med tre stykker, men de har og en som jobber med kommunikasjon i henholdsvis Bergen, Oslo, Sandefjord og Skien.

De store avstandene betyr og at det blir mye digital samhandling på gjengen på kommunikasjon.

– Det er kjempeviktig at vi blir godt kjent med hverandre. Det må vi bare få gjort, sier han.

Askeland sier de har brukt det siste året godt, men at de må fortsette å møtes fysisk og sørge for at de har en felles strategi som de skal jobbe etter. 

Skal være best i landet

– Vi må bare fortsette det vi har gjort til nå, med å være synlige utad, sier han.

En endring de gjør er å dele inn i geografisk ansvar. Så under Askeland blir det fire kommunikasjonssjefer som får hvert sitt geografiske ansvarsområde. 

De får ansvar for intern og ekstern kommunikasjon og kontakt med lokalmedia.

– Framover handler det om å bygge to finanskonsern til ett, men kultur og internkommunikasjon og posisjonering av nytt konsern og ny konsernsjef, sier han.

Og ambisjonene deres er skyhøye.

Det er å være de beste i landet på det de driver på med.

– Jeg har sagt til teamet at vi skal være blant de beste i landet på det vi gjør. Vi kommer til å bli sju stykker når vi er et endelig lag, det er stort nok til å klare en så høy ambisjon. Og så er kompetansen i teamet god nok til at vi skal klare det. Det er mange andre som er gode på det de driver med og som er flere enn oss, men vi skal ha noe å strekke oss etter, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS