Anita Svanes skal være Oslo-kontorets go to-person nå når Sparebank1 SR Bank prøver å bygge seg opp i Oslo. I dag er de rundt 70 personer på kontoret i hovedstaden.

Anita har byttet ut luftfarten med bank: – Det er greit å ikke stå i kriser hele tiden

Bare 14 dager etter at hun var ferdig i Flyr var hun i gang med sin nye jobb.

Publisert Sist oppdatert

– Det var en unik mulighet til å bredde meg ut faglig sett, og til å bidra i en bransje som har en viktig rolle i det grønne skiftet.

Det sier Anita Svanes til KOM24.

Hun har nå begynt som (hold deg fast) Leder Folk, Bærekraft og Kommunikasjon i Oslo og Viken for Sparebank1 SR Bank.

– Først og fremst utrolig moro

Der skal hun være en forlenget arm for kommunikasjonsavdelingen i Oslo, som har folk i Stavanger og Bergen, hun skal være en go to-person i Oslo som skal skape god kultur på kontoret og sørge for at de blir en attraktiv arbeidsgiver i Oslo-regionen og hun skal ha et sterkt fokus på bærekraft.

Men før hun begynte i bankvesenet hadde hun 18 hektiske måneder i Flyr.

Hun kaller tiden der for utrolig spennende og lærerik og peker på at hun fikk jobbet mye med finansiell kommunikasjon og  og kommunikasjon rundt samarbeidsavtaler, som når de landet avtaler om nye fly. 

– Hvordan var det å jobbe med kommunikasjon i Flyr?

– Det var først og fremst utrolig moro i et nystartet firma som fikk mye oppmerksomhet, men samtidig også tøft til tider. Noe av det tøffeste var når vi så at det begynte å få konsekvenser for så mange, det er jo noe man selvfølgelig kjenner på. Det var ordentlig leit at det ikke gikk, det var så mye bra man hadde fått til, sier hun. 

Noe av de hun jobbet mye med var å sørge for at de hadde en flat struktur og en god lagfølelse mellom ansatte i lufta og de på bakken.

– Det var noe av det vi fikk til via mye internkommunikasjon og fokus på det sosiale. Så det er noe jeg kommer til å ta med meg som god læring, viktigheten av god internkommunikasjon og HR i sammenheng, sier hun.

– Fått tatt del i store hendelser

Før hun byttet til banksektoren er det transportsektoren hun har jobbet mest med de siste over 20 årene. Hun har fått jobbet mye med krisekommunikasjon.

Da hun jobbet i amerikanske GM fikk hun være med på den såkalt chapter-11-prosessen, som er gjeldsforhandlinger og salget av Saab til nederlandske Spyker som fikk mye oppmerksomhet i media og i Møller fikk hun diesel-gate kastet i fanget.

Før hun gikk til bilbransjen var hun i Norges Eksportråd som ble inngangen til videre jobber i bilbransjen.

– Jeg føler jeg har fått tatt del i en del store hendelser som har skjedd, sier hun og kaller det hele for lærerikt. 

Svanes sier at hun foretrekker å kunne jobbe etter planer, men innrømmer at hun har og likt det når ting har skjedd.

– Det er greit å ikke stå i kriser hele tiden. Det er jo ikke noen normalarbeidstid når man står i en krise, så det går jo utover andre deler av livet når du er på 24/7. Så når du har familie er det ikke ideelt, men jeg må jo si at jeg har jo lært utrolig mye av det, sier hun.

En måte for henne å koble av er å ta seg en joggetur.

Hun sier hun prøver å få lagt inn en løpetur når det koker, for da får hun tenkt og reflektert litt.

– Det å komme ut og få frisk luft gjør noe med deg, sier hun.

Fra Afrika til Stavanger

En stor interesse for henne er å løpe langt og marathon nummer 14 kommer seinere i høst. Denne gangen i Valencia sammen med gode venner.

Da det gikk mot slutten i Flyr tok SR Bank kontakt med henne om den nyopprettede stillingen i Oslo, som er en del av bankens satsing på dette området

Men Svanes har begrenset med erfaring fra bankvesenet, foruten at hun hadde en praksisperiode i en bank i Benin på midten av 1990-tallet. 

– Jeg merker at det er mye erfaring jeg kan bruke i denne jobben, men det er selvsagt også mye nytt jeg må lære meg, sier hun. 

– Ikke minst har vi et sterkt team som det er utrolig inspirerende å jobbe med.

En av tingene hun drar fram er det hun kaller for den spennende rollen bank og finans har i det grønne skiftet. 

Medietrykket er betraktelig mindre i bankbransjen enn i luftfarten.

– Men vi ønsker å være synlige og ambisjonen er at både kundene og de andre bankene skal merke godt at vi er synlige, sier hun.

Powered by Labrador CMS