Gir seg som kreativ leder i Easee - får samme rolle hos konkurrenten
Tommy Ellingsen avviser at han forlater et synkende skip: – Alle tror jeg forlater Easee etter alt de har lest om selskapet i mediene, men det er ikke tilfellet.
– Først og fremst må jeg si at jeg er ekstremt takknemlig for alt jeg har fått lov til å oppleve med Easee, sier Tommy Ellingsen, til KOM24.
De siste to årene har han vært kreativ leder i ladeselskapet som i 2018 ble startet av Jonas Helmikstøl, Kjetil Næsje og Steffen Mølgaard.
Ellingsens tid i selskapet har vært preget av eventyrlige oppturer, men også noen svært krevende måneder etter at svenske Elsäkerhetsverket stilte kristiske spørsmål om Easee-laderen og et mulig salgsforbud tidligere i år.
Midtveis i februar kom meldingen om at svenske myndigheter stoppet salget av laderen – som til nå pryder veggene til 750,000 kunder.
– Det er klart at det har vært lange dager og netter – og ekstremt mye arbeid, men Easee hadde heldigvis satt en god struktur for krisekommunikasjon og håndtering året før den svenske krisen traff oss.
Kommer til å overleve
Denne måneden forlot Ellingsen stillingen som Creative Director i Easee.
– Jeg forlater et selskap som jeg vet kommer til å overleve fordi produktet og folka er så utrolig bra. Dette jobbyttet har lite med situasjonen å gjøre – selv om de fleste automatisk konkluderer med dette.
Siden starten har Easee slått seg opp i åtte land med over 500 ansatte.
– Det Easee har fått til på så kort tid mangler sidestykke. Derfor er jeg ikke i tvil om at selskapet har kapasitet til å reise seg på nytt. Har de klart noe så fantastisk som de har fått til siden 2018 – så klarer de det igjen.
Ellingsen forutså aldri at situasjonen skulle bli så kritisk da spekulasjonene og spørsmålene begynte å hagle fra flere hold på starten av året.
– Det tok nok litt lang tid før vi innså at det hovedsakelig handlet om krav til dokumentasjon og at det ikke var selve produktet som ble kritisert. Men det er jo alltid enklere å se ting i retrospekt.
Går til «lillebror»
I løpet av kort tid er han på plass i tilsvarende rolle hos en av Easees konkurrenter. Snart blir han kreativ leder i det norske ladeselskapet Amina.
– Jeg er en litt rastløs type, så for meg er dette en naturlig utvikling. Alle tror jeg forlater Easee etter alt de har lest om selskapet i mediene – og har konkludert med at jeg forlater et synkende skip, men det er ikke tilfellet. Som nevnt er jeg helt sikker på at Easee kommer seg over denne kneika.
Nå ser han fram til nye og store utfordringer hos «lillebror».
– Jeg synes det er kjempespennende å få være med å bygge på nytt. Da jeg begynte i Easee hadde selskapet allerede tatt store skritt og nærmest sklitaklet hele bransjen i hoftehøyde. Nå får jeg være med fra tidlig start hos en utfordrer.
Det var ikke gitt at han skulle fortsette i samme bransje.
– Det er mange ting jeg kunne tenke meg og mange spennende bransjer og bedrifter. Men et krav er at bedriften gjør noe spennende og har et godt fundament og oppdrag. Noe jeg har funnet i Amina.
Det blir betydelig mindre forhold og budsjetter å forholde seg til i nytt selskap.
– Hos storebror Easee var det rundt 50 mennesker som jobbet innen kommunikasjon og markedsføring, mens i Amina er vi en håndfull mennesker. Det er mye som skal gjøres innen brand – men det gleder jeg meg skikkelig til å være med fra scratch.
Har lært å «gønne» på
I Stavanger holder de tre ladeselskapene Easee, Zaptec og Amina til.
– Hvordan blir det å kanskje konkurrere mot Easee i fremtiden?
– Det kommer til å gå helt fint. Bare det at det er tre selskaper i samme bransje, som alle holder til i Stavanger – er råkult. Og jeg tenker at det er nok pai til alle i markedet. Det er nok av konkurrenter fra utlandet, så jeg tror vi kommer til å hylle og heie på hverandre alle sammen.
Ellingsen tar med seg det som fungerte bra hos Easee videre til Amina.
– Easee har bevist hvor viktig det er å skape en merkevare som folk liker og hvordan et selskap kan stikke seg ut og være litt annerledes. Og selv om jeg tar med meg mange erfaringer, betyr ikke dette at jeg går inn i ny jobb med en tanke om å lage en Easee 2.0-versjon. Amina er et helt annet selskap med en helt annen profil og strategi.
Og er det en ting han tar med seg videre, så er det mentaliteten rundt det å «gønne» på.
– Jeg sitter igjen med så mye takknemlighet etter å ha gått «Easee-skolen». Vi har gjort så sykt mye på sykt kort tid. Det Easee har fått til på noen år hadde kanskje tatt 15 år i en annen bransje. Og er det én ting Jonas (Helmikstøl) og de andre gründerne har lært meg, så er det når folk er skeptiske eller sier nei, så må man gønne på. Noen ganger kan man selvfølgelig gjøre feil, men da har man i hvert fall prøvd og gjort noe.