Anders Waage er byråleder i Hyper, som har sikret seg en avtale med Vann- og avløpsetaten.

9 av 17 byråer stilte seg bak pitch-regler samtidig som de deltok i omstridt anbudskonkurranse

Hyper gikk til topps i konkurranse om stor kontrakt med Vann- og avløpsetaten.

Publisert

Mandag denne uken ble det kjent at byrået Hyper skal levere reklame- og kommunikasjonstjenester til Vann- og avløpsetaten i Oslo de neste to årene.

Konkurransen om den lukrative kontrakten på totalt 1,7 millioner kroner fikk kritikk fra Trigger-leder Bente Kvam Kristoffersen for to uker siden. Hun mener den burde inneholdt en prekvalifisering og en finalerunde med noen få byråer. I stedet gikk alle deltakerne rett til «finalen».

– Det var ingen prekvalifisering, og alle byråene skulle dermed svare på alt i oppgaven. Når det er snakk om en så stor kontrakt, er det problematisk, sa Kristoffersen til KOM24.

Trigger ble selv nummer tre i konkurransen.

– Ingen kommentar

Før konkurransen til Vann- og avløpsetaten var ferdigstilt, kom Kreativt Forum med fire nye bud for hvordan byråkonkurranser bør gjennomføres framover.

Der slår de fast at enhver konkurranse bør inneholde en prekvalifisering og deretter en finale som er «begrenset i omfang».

Byråleder i Hyper, Anders Waage, sier til KOM24 at han ikke ønsker å kommentere selve prosessen.

Han sitter selv i styret i Kreativt Forum. Hyper er blant de 42 byråene som stilte seg bak de nye budene i september.

Åtte andre byråer som deltok i konkurransen er også å finne på den listen.

– Vi stiller oss bak de nye budene, og er for en rasjonell konkurranseprosess for både byråer og kunder. Denne prosessen ble startet før, og pågikk parallelt med at budene fra Kreativt Forum ble utarbeidet. Vi tok valget om å delta på de premissene som var skissert i anbudet, på samme måte som de andre byråene som deltok, sier Waage.

Kreativt Forum har tidligere presisert at budene ikke har noen juridisk virkning, og at de er helt avhengig av at byråene har tillit seg imellom.

Kommunikasjonssjef i Vann- og avløpsetaten, Jean-Yves M. Gallardo, sa følgende til KOM24 om konkurransen for to uker siden:

– Jeg forstår at det å delta i en så stor konkurranse er både tidkrevende og ressurskrevende. Men vi forholder oss til offentlige anskaffelsesregler, og hadde vi hatt kvalifisering og færre deltakere, ville ikke byråene fått den samme muligheten til å vise sine kreative løsninger.

God oppdragsforståelse 

De 16 andre byråene som deltok i konkurransen var NG Dialogue, Atyp, Dinamo, TRY, Trigger, LOS&CO, Døgn, Schjærven Reklamebyrå, AVIA Produksjon, Dentsu Norge, Apeland, Knowit, ANTI, Anorak, Narrativ og Tante Randi.

KOM24 har fått innsyn i dokumentene fra Vann- og avløpsetaten, som viser hvilket grunnlag Hyper gikk seirende ut på.

Her kommer det fram at de fikk høyest mulig score på oppdragsforståelse og kompetanse i teamet. NG Dialogue var best på pris.

– Vi er så klart veldig stolte av å ha vunnet denne kontrakten i konkurranse med så mange andre flinke byråer. For vår del ser vi det som en viktig bekreftelse på den kreative og strategiske kompetansen vi besitter, sier Waage.

Han sier også at de hadde et oppstartsmøte med etaten i forrige uke, og at samarbeidet vil starte ganske umiddelbart.

Powered by Labrador CMS