Bente Kvam Kristoffersen fra Trigger og Jean-Yves M. Gallardo fra Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.
Bente Kvam Kristoffersen fra Trigger og Jean-Yves M. Gallardo fra Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Kritisk til omfattende anbudsrunde fra offentlig etat: – Problematisk

Vann- og avløpsetaten fortalte ikke hvor mange som deltok i kampen om en stor reklame-kontrakt. Etaten forsvarer gjennomføringen, og mener det er uproblematisk.

Publisert

I sommer arrangerte Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune en åpen konkurranse der flere byråer i reklamebransjen deltok.

Byråene kjempet om en kontrakt med en totalverdi på 7,1 millioner kroner, og med en varighet på to år.

I konkurransen var det ingen kvalifiseringsrunde, og alle de 17 byråene som deltok gikk dermed rett til «finalen».

Trigger var blant byråene som deltok i konkurransen. Daglig leder, Bente Kvam Kristofferesen, bekrefter disse opplysningene i et intervju med KOM24.

– Det var ingen prekvalifisering, og alle byråene skulle dermed svare på alt i oppgaven. Når det er snakk om en så stor kontrakt, er det problematisk, sier Kristoffersen.

Lite info

Oppgaven var å lage et konsept til kampanje og ulike tiltak i forbindelse med at etaten fyller 150 år i 2026.

Et av målene var å «synliggjøre og øke kunnskap om Vann- og avløpsetatens rolle i byutviklingen og rolle for tilstanden i Oslofjorden».

I løpet av prosessen ble ett av byråene diskvalifisert, noe som betyr at 16 byråer kjempet om seieren til slutt.

– Vi ble nummer tre. Jeg ønsker ikke å ta noe vekk fra de som vant konkurransen. Men 16 byråer er altfor mange i en finale. Det burde reduseres til tre til fem byråer. Dette er et stjerneeksempel som viser behovet for ytterligere føringer i byråkonkurranser, sier Kristoffersen.

De fikk heller ikke det eksakte antallet konkurrenter de kjempet mot før et godt stykke ut i prosessen.

– Vi visste det var mange som skulle inn og presentere, men da hadde vi allerede jobbet såpass mye med dette at det føltes mest riktig å bli med inn i siste del av konkurransen.

Fire bud

Forrige uke presenterte Kreativt Forum sine fire bud for å gjøre byråkonkurranser mer kostnadseffektive.

KF, ANFO og Mediebyråforeningen har også startet et samarbeid der de skal komme med noen forslag til hvilke føringer som bør gjelde når byråene konkurrerer.

Kristoffersen mener dette er på tide.

– Det er bra, både for byråene og kundene. Men skal det fungere, må vi også være enige om det med de ulike innkjøperne.

– Rart med kritikk

Jean-Yves M. Gallardo er kommunikasjonssjef ved Vann- og avløpsetaten. Han sier at de ikke har mottatt noen signaler om misnøye med den konkrete konkurransen.

– Jeg er litt overrasket over at denne kritikken kommer nå i ettertid. Vår opplevelse var at samtlige byråer var svært fornøyde med måten dette ble gjennomført på, sier Gallardo til KOM24.

Valget med å ikke ha en prekvalifisering var helt bevisst, og hadde et formål, fremhever han.

– Vi ønsket at alle byråene som deltok, skulle få lov til å presentere sin fulle kreative løsning. Det hadde de ikke fått dersom vi bare hadde tatt inn tre til fem byråer.

Antallet byråer

Gallardo mener også at Vann- og avløpsetaten var åpne nok om antallet byråer som deltok.

– Det sto i utlysningen at tilbyderne skulle løse en case og at de ville bli invitert til en pitching. Vi informerte også om at det var stor interesse og at mange hadde levert et tilbud. Dersom de hadde spurt om antallet, ville de fått vite at det totalt var snakk om 17 byråer, sier han.

Som en offentlig aktør forholder de seg først og fremst til loven om offentlige anskaffelser, legger han til.

– Jeg forstår at det å delta i en så stor konkurranse er både tidkrevende og ressurskrevende. Men vi forholder oss til offentlige anskaffelsesregler, og hadde vi hatt kvalifisering og færre deltakere, ville ikke byråene fått den samme muligheten til å vise sine kreative løsninger.

Powered by Labrador CMS