Dette sier byråene om pitch-føringer fra Kreativt Forum
KOM24 har snakket med flere reklamebyråer om de nye føringene for byråkonkurranser.
KOM24 har snakket med flere av de totalt 42 byråene som har signert avtalen.
– Kunne vært mer detaljert
Hågen Pettersen er daglig leder i byrået Atyp. Han har tidligere uttalt at han ønsker flere regler for konkurransene, og er svært positiv til det som nå har kommet.
– Jeg synes det er veldig fint at KF, på vegne av reklame- og designbyråer, nå har fire tydelige bud eller preferanser for hvordan byråkonkurranser skal gjennomføres. Jeg tror både byråer og anbydere vil nyte godt av det, sier Pettersen til KOM24.
Forrige uke møttes Kreativt Forum, ANFO og Mediebyråforeningen for å diskutere et samarbeid om denne typen føringer. Budene fra KF kommer i tillegg til dette.
Pettersen sier han forventer enda mer fra det mer langsiktige samarbeidet mellom de tre bransjeorganisasjonene.
– Det kan nok bli mer detaljert enn det som kom fra KF i dag, og jeg håper det felles forslaget som de vil komme med inneholder enda mer veiledning som beskriver punktvis hvordan konkurranser bør foregå, sier han.
Spesielt fornøyd med to punkter
At budene følges avhenger kun av tilliten mellom byråene som har signert.
Pettersen er spesielt fornøyd med to av punktene.
– Klargjøringen av hva en prekvalifisering og en finalerunde skal innebære, me et begrenset antall deltakere, liker jeg godt. Det er tidsbesparende, både for oss som skal delta og for annonsørene.
– Jeg er også enig i at de som ikke vinner, bør beholde rettighetene til det de har produsert som en del av konkurransen. Det har ikke alltid vært like tydelig før.
Ytterligere forslag
Markus Ivan Johansson i Brunch sier budene kan forandre jobbhverdagen deres.
– Disse nye budene er en gamechanger. For oss krever det mye å konkurrere mot de største byråene, og det gjør vi jo hele tiden. Selv om vi er i samme liga på kvalitet, må vi i større grad prioritere kapasitet. Noen ganger blir det vanskelig å nå helt til topps, fordi vi må prioritere å bruke tid på faste kunder.
Begrensningen på hva et tilbud skal inneholde mener Johansson er spesielt gode nyheter.
– Punktet om at annonsører kan be om ideer og uttak, men kun når det er betalt, treffer spikeren på hodet på flere måter. Ikke bare i forhold til kompensasjon, men det gjør at annonsører må tenke seg om to ganger før man investerer i en pitch. Da får man mer langsiktige samarbeid, langsiktige konsepter og bedre merkevarebygging.
I tillegg til budene fra KF, sier han at det er helt lov til å komme med ytterligere krav til pitchene.
– Her er det rom for å komme opp med egne krav utover disse fire budene. Internt har vi diskutert alt fra flat rate på pitsjdeltakelse til beregningsmodeller ut fra oppdragsverdi, for eksempel, men det får bli opp til byråene.
Offentlige anbud
Byråleder Håkon Fretheim i Per Høj sier det har vært mye frustrasjon rundt pitcheprosesser i bransjen så lenge han kan huske.
– Disse fire punktene adresserer de viktigste problemaspektene, og til sammen utgjør de en stor forskjell for oss som byråer dersom alle vi som har stilt oss bak holder seg lojale til føringene.
Han forteller at essensen er en respekt for arbeidet som legges ned i en pitch, for kjerneproduktet i de kreative byråene, og at man har god nok informasjon på vei inn i en pitch til å vite hva man faktisk er med på.
– Jeg synes de er gode som de står, men tror de kan bli enda tydeligere når vi får gitt dette initiativet litt tid og sett hvordan det fungerer i praksis. Det er mange som skal være enige, og da vil det alltid være detaljer enkelte byråer ville formulert annerledes, men det er ikke viktig nå.
Videre sier han at en ting som glimrer med sitt fravær er offentlige anbudsprosesser.
– Lignende tiltak har vært forsøkt gjennomført tidligere uten særlig hell, men vi lever i en annen tid nå med mye mer kommunikasjon mellom byråene, samtidig som vi har et handlekraftig KF-styre. Jeg har trua.
Kreativt Forum sier til KOM24 at de fire budene også gjelder for offentlige anbudsrunder.
Krever lojalitet
Jens Petter Aarhus i Anorak sier at de har full tiltro til at alle byråene vil følge disse retningslinjene framover.
– Vi har vært med på å diskutere og synse rundt disse fire budene, og stiller oss bak dem. Den største oppgaven er at vi som bransje må være lojale til hverandre, Kreativt Forum og kreativitet i seg selv for den saks skyld.
Aarhus tror budene vil føre til at byråer sparer både tid og penger.
– Jeg er fornøyd med at man i større grad skal unngå å «gjøre jobben før man gjør jobben» i pitch-prosesser. Der har vi byråer satt oss selv i en dårlig posisjon ved at vi gir bort altfor mye av kompetansen vår gjennom å jobbe ut store konsepter, kampanjer og løsninger i pitch-prosesser uten byråhonorarer.
Mange har vært frustrerte
Therese Becke, byråleder i POL, synes at dette er fire gode bud som vil sikre både byråene og annonsørene forutsigbarhet og rettferdige rammer i anbudsjobbingen.
– De tilrettelegger for at vi kan vurdere investeringen i pitcher på rette premisser, samtidig som annonsørene får vurdert byråene basert på behovene som de har.
POL er mest fornøyde med at alle byråene samler seg bak budene.
– Det hjelper ikke om fem byråer stiller seg bak budene dersom resten ikke forholder seg til det. Nå har vi muligheten til å påvirke rammevilkårene – og da må vi stå sammen om det.
Videre sier Beck at mange har vært frustrerte over omfattende anbudsrunder der alt annet enn å vinne kunden er et direkte tap.
KOM24 har også kontaktet WAL for å høre hva de synes om budene. Herman Mueller Stormyr skriver følgende:
– Vi har ingen andre kommentarer til dette utover at vi som byrå stiller oss bak disse retningslinjene.