Hågen Pettersen (til venstre) ønsker flere føringer for byråkonkurranser. Jens-Petter Aarhus sier at pitching har både gode og dårlige sider ved seg.
Hågen Pettersen (til venstre) ønsker flere føringer for byråkonkurranser. Jens-Petter Aarhus sier at pitching har både gode og dårlige sider ved seg.

Vil ha føringer for pitching: – Ønsket det i mange år

Byråkonkurranser trenger flere regler, mener bransjefolk.

Publisert

Forrige uke uttalte daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal, at hun mener byråkonkurranser og pitching i reklamesammenheng er et «gufs fra fortiden».

KOM24 har snakket med to ulike aktører i reklamebransjen for å høre hva de mener om denne typen konkurranser.

– Ønsket i mange år

Daglig leder i byrået Atyp, Hågen Pettersen, har tro på en felles ordning som gjør reglene for pitchning mer oversiktlig.

– Det har jeg ønsket meg i mange år. Det hadde vært topp om felles enighet mellom ANFO, Kreativt Forum og Mediebyråforeningen hadde ligget til grunn for slike konkurranser. Da tror jeg flere ville fulgt dem, og at det hadde fungert bedre for alle parter, sier Pettersen.

Han understreker at det å delta i pitche-konkurranser er en vesentlig del av jobben deres.

– Vi er konkurransemennesker. Vi liker å konkurrere, når vi vet hvilke regler og rammer som gjelder.

Fra byråsiden opplever Pettersen variasjon i måten kunder tilnærmer seg pitching på. Offentlige kunder opererer for eksempel annerledes enn kommersielle i mange sammenhenger.

Men det finnes også flere fellestrekk. Mange konkurranser starter for eksempel med en «kvalifiseringsrunde».

– I første runde bør det gjennomføres en prekvalifisering, hvor det er tydelig definert hva kunden er ute etter, slik at de byråene som ikke passer til oppgaven unngår å bruke unødvendig tid og ressurser. Man bør for eksempel kartlegge filosofi, kompetanse, kapasitet og arbeidsmetodikk.

– I finalerunden bør byråene få muligheten til å vise hvorfor de bør bli valgt til det aktuelle oppdraget, ved å vise fram relevante eksempler på sin erfaring. Jeg synes også annonsører bør ta seg tid til å besøke byråene for å bli bedre kjent med dem de skal jobbe med.

Også Pettersen mener kompensasjon for deltakelse bør være på plass i de fleste konkurranser.

– Du bør få en kompensasjon som står i stil med det du legger inn. Det bør gå ut fra et prosentkrav som beregnes ut fra mengden arbeid som legges inn. Det er ikke noe særlig å jobbe for 500.000 kroner, og få igjen 30.000 i kompensasjon.

Effektivitet

Jens-Petter Aarhus er Chief Creative Officer og partner i reklamebyrået Anorak.

Også han ser mye bra med at byråer konkurrerer om oppdragene.

– Først og fremst synes vi det skjer mye positivt rundt hvordan byråkonkurranser gjennomføres og at det diskuteres nye initiativ som kommer alle til gode. Det er i alles beste interesse at det finnes kreative miljøer som både er faglig sterke og driver sunn butikk.

Samtidig peker han på flere ulemper som kommer med på kjøpet.

– Det er et kjempestort problem at vi byråer gir bort strategier og ideer gratis i pitcher. Det undergraver vår egen eksistens og verdien av kreativitet. Det finnes mange gode modeller som hjelper annonsører med å velge riktig byråpartner, som ikke innebærer at man skal «gjøre jobben før man gjør jobben». 

– Vi byråer må bare samarbeide for å hjelpe annonsørene våre med å strukturere gode prosesser, samtidig som vi er lojale mot hverandre, Kreativt Forum, eller kreativiteten sjøl, for den saks skyld.

Mer dialog

Aarhus forteller at de har hatt god erfaring med offentlige anbud, Byråvalg (ANFO) og byråkonkurranser som styres av eksterne konsulenter. 

Han mener dette kan være nyttig i flere tilfeller.

– Felles for mange av de gode prosessene har vært at man går for en dialogbasert tilnærming. Dette kan for eksempel gjennomføres med arbeidsmøter der man sammen jobber med oppgavebeskrivelsen, målsettinger og egnede virkemidler. 

– Da blir man kjent med byråenes kompetanse, metoder og folk uten at det jobbes ut ferdige ideer.

Powered by Labrador CMS