Flere byråer resirkulerer Triggers gjenbrukskalender
McCann Oslo var det første byrået som slang seg med på kalender-trenden.
Forrige uke fortalte Trigger og byråleder Bente Kvam Kristoffersen om deres omvendte julekalender. Etter et forslag i ledergruppen falt valget på å gjennomføre den tradisjonelle pakkekalenderen – men med en liten justering i år.
I stedet for å kjøpe gaver, skal de ansatte finne noe de har hjemme, som kan pakkes inn, og gis videre til en kollega i årets nye gjenbrukskalender.
Resirkulerte resirkuleringsideen
Nå har flere byråer meldt seg på kalender-trenden til Trigger. Først ut var McCann Oslo og byråleder Marianne Hauknes, som ble svært glad da de så Triggers kalender-post på LinkedIn.
– Endelig er den her, løsningen på alle våre diskusjoner om hva slags kalender vi vil ha i år! Ved å gjenbruke Triggers idé kunne vi resirkulere noe finPt, rart, søtt, brukt eller ubrukt hjemmefra så vi slapp å belaste kloden med mer enn litt gavepapir og en sløyfe. Og for ordens skyld, vi spurte Trigger om det var greit at vi resirkulerte resirkuleringsideen. Kudos til dem for både idé og lov til gjenbruk, sier Hauknes til KOM24.
Hos McCann har det vært ulike kalendere opp gjennom årene.
– Vi må bare legge oss flate og innrømme at det noen ganger har blitt kjøpt inn funklende nye smågaver, selv om det har alternert med et ønske om at alle går med julegenser én gang i uken i desember. I år blir det gjenbruk, og vi skal ikke se bort fra at det blir julegenser på flere av oss i løpet av julemåneden.
Gjenbrukskalenderen ser ut til å slå an blant de ansatte.
– Det ser ut til å gå veldig bra! Engasjementet internt har vært nydelig, og det varmer et fersk byrålederhjerte. En ivrig kreatør har funnet fram en bolle og satt på kalenderinvitasjonen. Vi har fått inn to brukte gaver allerede og det er mange som tydeligvis går rundt og tenker. Vi satser på at gavebollen blir full innen 1. desember og at alle har fått noe fint innen lille julaften.
Ræl til 50 kroner
Deretter har Brunch og Whydentify meldt seg på. Hos sistnevnte har det vært ulike kalendre opp igjennom, dels beløpsgrenser ved innkjøp og dels gjenbruk.
– I år var vi litt usikre, men ble svært sikre da vi så initiativet til Trigger. Så dealen i år er at alle skal ta med to gaver hjemmefra, med ting de ikke bruker, men som fortsatt kan ha stor verdi for andre. Det er mye bedre enn å kjøpe noe ræl til under 50 kroner, sier partner i Whydentify, Hans Petter Stub.
Og blant de ansatte er stemningen god.
– Den har blitt mottatt svært positivt, av miljømessige hensyn, og jeg tror også med litt ekstra spenning. På denne måten får man vite litt mer om kollegaene, med tanke på hva de har hjemme og hvorfor de ikke lenger bruker tingen.
Trigger-sjef Kristoffersen er glad for at flere henger seg på.
– Det er veldig gøy at flere byråer henger seg på og som synes gjenbrukskalenderen er en smart idé! Kanskje noe for annonsører og andre firmaer å tenke på også? Det er mye å spare både for lommeboka og ikke minst miljøet om vi alle tenker litt nytt rundt adventskalenderformatet, sier hun.