– Det vi sier er at dette er ikke en liten endringsprosess, men en helt ny måte å jobbe på. Vi løfter over metodikk fra IT-bransjen til mediene

Europower setter seg hårete mål: Slik skal de tredoble omsetningen innen 2024

– Vi jobber med hvordan vi kan få annonsørene til å skrike etter å få lov til å annonsere hos oss.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er et såpass hårete mål at jeg ødelegger litt min karriere om jeg bommer. For jeg går såpass høyt ut til deg som journalist, det gjør at folk kan stille meg spørsmål i 2024 om jeg nådde det eller er bare er tøff i trynet. Så jeg skjønner at jeg spiller litt farlig.

Det sier Chul Christian Aamodt, kommersiell leder og medeier i Europower til KOM24.

– Alle gode ting er tre

Han har invitert oss på besøk i lokalene deres i Christian Kroghs gate 16 i Oslo. Formålet er å legge fram det han ser som et svært hårete mål. For innen 2024 skal avdelingen hans tredoble omsetningen på alle inntekter som ikke er abonnement.

Fra 7,5 millioner kroner i 2021 til 24 millioner kroner i 2024.

Inspirasjonen til å gjøre det henter han blant annet fra seg selv. To ganger tidligere har han jobbet på lignende måte og lyktes, både da han jobbet i Mintra og de solgte det med stor fortjeneste i 2014 og da han etablerte enerWE som i 2021 fusjonerte med NHST-publikasjonen Europower, som er søsteravis til DN.

– Når vi da har klart det to ganger, tror vi alle gode ting er tre, sier han.

En av måtene de skal øke omsetningen på er å ansette en ny medieselger så de blir fire personer på avdelingen. Men det er langt fra de eneste grepene de tar. De har lagt konkrete planer for hvert år framover for å klare det. Konferanser og kommunikasjonsbyrå er viktige element.

– Dette halvåret må vi få på plass kommunikasjonsbyrå som tjener penger på å selge for oss. Det er en av de viktigste tingene dette halvåret. Vi må få det til å fungere, sier han.

Ideen fikk han fra Poweroffice.

– De klarte å kuppe et marked der det var aktører fra før. De allierte seg med regnskapsbyråene som tjente penger på å jobbe med Poweroffice, forteller han.

– Det har vi ikke prøvd enda

Tanken er at om en annonsør velger et byrå inn mot dem, vil det byrået få betalt uansett om det hjelper denne partneren eller ikke løfter en finger.

– Om et energiselskap velger et byrå som sitt energibyrå, fra den dagen de har signert vil de få 15 prosent av all digital annonsering hos oss, helt til denne annonsøren sier de ikke skal få det lenger, forklarer han.

Før sommeren klarte de å lande fire-fem byrå og nå skal de framover prøve å lande 15–20 nye byrå. Men som han sier, det er ikke den vanskelige delen.

– Den vanskelige delen er å begynne hjelpe de til å tjene penger på oss. Det har vi ikke prøvd ennå. Det vil vise seg i løpet av dette halvåret om vi får det til. Og ved å si dette høyt tvinger jeg meg selv til når jeg står opp så må jeg levere på det, ellers blir jeg latterliggjort, sier han ærlig.

Årlige repeterende inntekter er en nøkkel for dem.

Han sier at dette er en tankegang han har med seg fra IT-bransjen.

Han sier at de vil ikke lykkes om de ikke har en vare som annonsørene vil ha.

Aamodt mener at det har ikke vært stort nok fokus på hvem man vil selge til, man vil bare selge. Nå jobber de med personas for å finne ut hvor varen deres er etterspurt.

Hvem vil kjøpe målgruppen

Han sier at de har funnet ut at de har en veldig verdifull lesergruppe som er beslutningstakere i nettselskaper. I Norge er det over 100 nettselskaper i Norge og Aamodt sier at ledelsen i alle disse selskapene leser Europower.

– Her har vi en målgruppe, da må vi finne ut hvor er det betalingsvilje for å nå denne målgruppen. Vi skal bryte det ned og finne de annonsørene som legger igjen en million og føler de får godt utbytte av det. Her kan vi levere på målgruppe, nå må vi finne ut hvem som vil kjøpe den målgruppen, sier han.

Det å skaffe repeterende årlige repeterende inntekter er også noe de jobber med. Et eksempel der er et printmagasin de lager for et sett nettselskaper to ganger i året. I stedet for å jobbe med å selge det inn to ganger i året, har de nå inngått avtaler med dem der de må si opp kontrakten selv, ellers lager Europower magasin til dem to ganger i året med en årlig prisøkning på fem prosent.

De har og ordnet årsavtaler med 15 annonsører som selv må si opp den avtalen, ellers går den av seg selv med en årlig prisøkning p fem prosent.

– Det vi sier er at dette er ikke en liten endringsprosess, men en helt ny måte å jobbe på. Vi løfter over metodikk fra IT-bransjen til mediene, sier han.

Aamodt tror at om de lykkes med dette vil de som har vært med på prosessen bli svært ettertraktet i bransjen. Men han legger ikkje skjul på at det er en lang vei dit og at han må jobbe med å motivere selgerne.

Egoistisk

– Den eneste måten å få det til er å stole på dem og gjøre det veldig tydelig på at vi når ikke dette om ikke dere er med og gjør jobben og beslutter. Der utfordrer jeg dem på å komme opp med løsninger for hvordan vi skal nå dette, sier han.

– Lykkes vi med 24/24 er det en god historie som blir lagt merke til i og utenfor konsernet. Det å være en av nøkkelspillerne her er det som skal til at de klarer å skalere opp salgene sine, tror han.

Aamodt legger ikke skjul på at det er viktig for han å bli utfordret i hverdagen og sier at han motiveres og spiller best på lag når han får ta store steg.

– Om vi ikke hadde fått lov til å tenke så offensivt, hadde jeg ikke vært rett person til å lede kommersiell avdeling her, sier han.

Hårete mål skremmer han ikke.

– Jeg tror jeg hadde lagt mer søvnløs om vi ikke satte oss hårete mål.

– Så er dette en måte for at du ikke skal kjede deg på jobb?

– Når du stiller spørsmålet sånn, det er jo egentlig det. så må man utvide spørsmålet så det ikke blir enormt egoistisk. De jeg har jobbet sammen med før har de fleste fått veldig gode stillinger og ved å jobbe på denne måten og få være en del av de som skal vokse raskest i konsernet er det ikke så egoistisk likevel. Det er for å gjøre hverandre bedre, sier han.

Powered by Labrador CMS