Katinka Sletten og Fredrik Fornes er begge aktive på LinkedIn, og synes premium-oppgradering for bedrifter er dyrt.

Reagerer på LinkedIn-priser: – Ganske stivt

– For store bedrifter er det sikkert en såpass liten utgift at det går fint, men for mindre bedrifter blir det verre, sier Katinka Sletten.

Publisert

– Kan vi prate litt om prisene til LinkedIn?

Slik åpner Katinka Sletten et innlegg på nettopp sin LinkedIn-profil. Sletten er fagleder for sosiale medier i byrået Synlighet, og mener prisen for et premium-abonnement for bedrifter er altfor høy.

Dyrt for de små

At bedrifter og selskaper kan få premium-bruker er nytt fra i år. Da må man ut med 100 amerikanske dollar i måneden, som tilsvarer omtrent 1055 norske kroner med dagens kurs.

– Jeg reagerer på prislappen. Det virker ganske stivt om man sammenligner det med betalte kontoer på andre plattformer som for eksempel Snapchat eller X, sier Sletten til KOM24.

Som premium-bedrift får man blant annet muligheten til å sende ut automatiske invitasjoner til andre som har interagert med innholdet til bedriften din. I tillegg kan man se alle som har vært innom og besøkt profilen.

– Det vil nok spare mange bedrifter for en del tid, men det krever også at det er en godt gjennomtenkt og utarbeidet strategi i bunnen. 

En felle mange kan gå i, er å tenke at det å betale for en premium-bruker vil frita deg fra alt det andre arbeidet som skal legge grunnlaget, mener Sletten.

– Det er ikke sånn at fordi du betaler 1055 kroner i måneden, så kan du spy ut med uinteressant innhold, og likevel booste rekkevidden din. Heldigvis.

Hun legger til at dersom man sammenligner med andre aktører, som for eksempel Hubspot, vil prisen virke ganske rimelig. 

– For store bedrifter er det sikkert en såpass liten utgift at det går fint, men for mindre bedrifter blir det verre.

Sletten synes at nettopp størrelse på bedriften burde hatt mer betydning for hva man må betale.

– Jeg tenker at det kanskje kunne vært en ulik prismodell basert på bedriftsstørrelse. 1055 kroner i måneden er ganske stivt for et enkeltmannsforetak, men ikke for en stor bedrift med flere tusen ansatte.

– Enda en måte å tjene penger på

Fredrik Fornes er LinkedIn-guru, og publiserer jevnlig på plattformen. 

Han frykter at flere bedrifter vil se på muligheten til å oppgradere til premium som en rask vei til økt eksponering.

– Det er mye mer å hente på organisk vekst på LinkedIn dersom du gjør de ansatte gode på plattformen. Dette ser jeg bare på som nok en måte å kjøpe seg til suksess på, sier Fornes.

Han tror mange bare betaler den månedlige summen, uten å egentlig vite hva de gjør.

– Spør du meg, er det ikke verdt pengene på den personlige kontoen heller. Dette er enda en måte å tjene penger på for LinkedIn. Bedrifter bør heller bruke tid på å gjøre noe med det organiske innholdet sitt, mener jeg.

Fornes tror ikke nødvendigvis innholdet på LinekdIn generelt vil bli dårligere dersom mange velger å betale for premium-konto.

– Men det blir nok ikke bedre heller. Det tar vekk fokuset på å jobbe med å publisere bedre innhold, og litt for mange bedrifter vil nok tenke at de kan betale for å slippe å gjøre jobben som må til.

Også han tenker spesielt på de små bedriftene.

– Som liten bedrift bør man absolutt ikke tenke at dette er noe man bør ha, avslutter Fornes.

LinkedIn svarer

KOM24 har kontaktet LinkedIn for å få en kommentar angående prissettingen deres.

Jonny Wing i kommunikasjonsavdelingen deres skriver at de har over 35 millioner små bedrifter på plattformen i dag, og at de er der for å hjelpe dem å vokse.

Han fortsetter med å nevne noen fordeler med å ha premium-abonnement som bedrift, men skriver ingenting om prisene eller uttalelsene fra Sletten og Fornes.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS