Basic Bitch-kampanjen går viralt
Nå tar hundrevis av dyktige, kompetente kvinner et oppgjør med gammeldagse holdninger om hvordan de bør opptre for å bli tatt på alvor.
LinkedIn har den siste tiden blitt vitne til en uventet kampanje som utfordrer hvordan kvinner blir vurdert i arbeidslivet på sosiale medier.
Kampanjen startet da justisminister Emilie Enger Mehl ble kritisert for måten hun fremstår på sin offisielle statsråd-profil på Instagram.
Kritikken kom fra ABC Nyheters redaksjonssjef Inga Vinje Engvik, som mente Mehl fremsto mer som en typisk 30-åring enn som en justisminister.
– Drittlei
I et innlegg skrev Engvik: «Med vintage-filter, fe-emojier og kleine ‘mysete’ selvportretter virker det som om justisministeren vår prøver å være hvilken som helst annen 30-åring som bare ‘lever livet med de beste jentene’».
Denne kritikken har utløst et ras av poster på LinkedIn som tar justisministeren i forsvar, med emneknaggen #basicbitch.
Hovedbudskapet fra deltakerne er at de «er drittlei av at alt annet enn kompetansen til kvinner betyr noe».
Emilie Enger Mehl har så langt vært taus i møte med både kritikken og kampanjen som tar henne i forsvar. Hun har heller ikke besvart KOM24 sine henvendelser.
Jonas Gahr Støre har imidlertid reagert og svarer på Dagbladets spørsmål ved å mene at de som kaller henne en «basic bitch» burde skamme seg.
– Jeg har en veldig dyktig, klok og hardtarbeidende justisminister. Hun har stått i stormer og det tåler hun. Hun er en stor ressurs for denne regjeringen, sier han.
Mistet seg selv
Gründer og mangfoldskonsulent Kimiya Sajjadi, som tok initiativ til kampanjen, reagerte sterkt da hun leste innlegget i ABC Nyheter.
– Inspirasjonen bak er jo at jeg kjente på det veldig personlig, forteller hun.
Som konsulent og foredragsholder for noen av de største bedriftene i privat og offentlig sektor, følte hun at hun måtte tone ned sin personlighet for å bli oppfattet som profesjonell.
– Jeg trodde lenge at jeg bare måtte gå i svart og ikke legge ut noen personlige ting. Etter hvert føltes det veldig lite som meg, som om jeg mistet meg selv for å være profesjonell nok, sier Sajjadi.
Hun bestemte seg derfor for å være mer autentisk, og begynte å dele mer av seg selv på sosiale medier.
– Jeg har ikke mistet noen kunder, men jeg vet at det er folk der ute som sikkert tenker på det som uprofesjonelt, sier hun.
– Jeg tenkte jeg kan nok ikke være den eneste som har kjent på dette, og det er bakgrunnen for kampanjen.
Overveldende respons
Målet med kampanjen er klart.
– Jeg ønsker at det ikke skal være kontroversielt å legge ut at man har vært på Taylor Swift-konsert, gå i rosa kjole, eller bruke rød leppestift. At damer skal få lov til å være damer skal ikke være en headline, understreker initiativtakeren.
Responsen har vært overveldende, med det første innlegget som fikk 170 000 visninger og over 2000 likes.
– Det har vært over 100 som har blitt med på kampanjen, og nå har jeg mistet tellingen, fordi det fortsatt er folk som slenger seg på.
Selv om reaksjonene stort sett har vært positive, har det vært noen få kritiske røster.
– En person uttrykte at han var lei av kampanjen fordi den har tatt helt over. En annen spurte om jeg hadde forskning på at dette faktisk var et samfunnsproblem, og mente at voldtekt er et samfunnsproblem, men dette er det ikke, forteller hun.
– Men personlig tenker jeg at når dette går så viralt på sekunder, så er det et problem. Vi hadde aldri fått dette engasjementet hvis det bare var noe en minoritet følte på.
– Kanskje endrer vi ikke alt på en uke
Carina Olset Hovda, rådgiver, journalist og programleder – reagerte da hun så kommentaren, og ble skikkelig irritert.
– Jeg hadde lagt ut akkurat samme type bilde, med samme antrekk og enorm stolthet, som Emilie Enger Mehl, om jeg hadde fått tak i billett til Taylor-konsert. Jeg skal på Coldplay-konsert denne uka, og selvsagt skal det ut. Uavhengig av stilling eller posisjon i yrkeslivet.
Hovda opplever utelukkende positiv respons, også fra menn som syns det er leit at kvinner blir oppfordret til å begrense seg til yrkestittel og noen uskrevne regler om at det ikke passer seg å være noe annet i tillegg.
– Hva tenker du om kampanjens budskap og metoden den bruker for å formidle det?
– Det fungerer jo åpenbart, når det har nådd ut til så mange. Så kan man selvsagt diskutere ordlyd og skarphet i kampanjen, men jeg digger det og syns det er en sterk måte å markere på.
Hovda tror og håper at kampanjen vil ha en varig effekt på måten vi vurderer kvinner i profesjonelle roller.
– Kanskje endrer vi ikke alt på en uke, men vi har i det minste løftet dette opp i bevisstheten til flere.
«Rosa, fotsid kjole med puffermer»
Katherine Duarte er «kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder, forfatter, styremedlem … og en basic bitch» som hun selv skriver på LinkedIn.
– Jeg har irritert meg litt over hvordan vi kvinner ofte blir vurdert og kommentert på grunnlag av utseende, sier Duarte.
Hun ble like irritert da DN valgte å rette søkelyset mot sponsing og overfladiske aspekter ved She-konferansen 2024 – blant annet konferansier Jennifer Lee og hennes «rosa, fotsid kjole med puffermer», i stedet for å anerkjenne budskapet hennes.
– Det er liksom hele tiden det fokuset, uansett hvor kompetente og dyktige kvinner er, så ender det ofte med kommentarer på hva vi har på oss, hvilken leppestift vi bruker, eller hvilke sko og vesker vi har. Det begynner jeg å bli ganske lei av, legger hun til.
Duarte forklarer videre hvorfor hun følte det var viktig å delta i kampanjen:
– Uansett hvor seriøs jobben min er, skal det være mulig å vise at man også har en personlig side uten at det går utover kompetansen eller ekspertisen man har.
Hun peker på at det ikke burde være et problem å vise sin personlighet på sosiale medier.
– Jeg håper denne kampanjen vil ha en varig effekt, men helt ærlig tror jeg denne debatten vil komme igjen og igjen. Det er en slags forventning om at vi må passe inn i noe for å bli tatt seriøst, og det er utrolig trist.
«Gammeldagse» holdninger
Marit Nikolaisen er konsernmarkedssjef, men omtaler også seg selv som en «basic bitch med rosa cowboyhatt».
– Tenk at man fortsatt i 2024 er stereotypier på hvordan man bør se ut for å lykkes, være dyktig i jobben sin og for å bli tatt seriøs. Det var ikke den ene uttalelsen som gikk på Emilie Enger Mehl, men det totale bilde på hvordan vi fortsatt i dag har en formening om hvordan man må være, oppføre seg, hva er korrekt og ikke korrekt i en bedriftssammenheng som gjorde at jeg ville være en del av kampanjen.
Poenget hennes er at hun er like dyktig i jobben sin, selv om hun akkurat på bildet hun deler, har på seg en rosa cowboyhatt.
– Jeg er så heldig å jobbe i en særdeles inkluderende bedrift. Medco dinHMS er med og heier på mangfold. For oss er det viktig at hver enkelt ansatt får utvikle seg og bidra med det de er dyktige på, uansett hvordan de går kledd eller hvilke interesser de har på fritiden.
Nikolaisen kjenner hun blir oppriktig glad når hun ser hvor mange kvinner og menn som har omfavnet denne kampanjen og dets budskap.
– Det at så mange står opp for seg selv, sine verdier og ikke minst kompetanse og mangfold er veldig positivt.
Hun synes det er fascinerende og se hvor stor påvirkningskraft sosiale medier kan ha.
– Jeg tror at denne kampanjen kan være med å bidra til at en del «gammeldagse» holdninger har blitt begravd, jeg håper i alle fall det.
– Min oppfordring er; Stå for det du er, uansett om du går i rosa, svart eller gule klær. La oss heie fram mangfoldet og det å spille hverandre gode.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no