
PR-byrå tilbyr pakkepris for medieomtale: – Veldig uvanlig
Peacock tilbyr både abonnement og pengene tilbake dersom de ikke lykkes.
«Få din bedrift omtalt innen 30 dager – uten risiko».
Slik lyder det på Peacocks hjemmeside. Byrået, som snart har eksistert i ett år, gir kundene sine pengene tilbake dersom de ikke lykkes.
– Vi startet Peacock fordi veldig mange i bransjen i dag tar seg timebetalt. Det å jobbe med timebetaling er ikke gøy, verken for oss eller for kunden, sier Anett Skjønneborg, som er gründer og daglig leder i Peacock.
Få flere til å prøve
Dette begrunner hun med at det er uforutsigbart, uoversiktlig og dyrt.
– Tanken er at vi er der for kunden hver dag, hver måned, hele året. Presset om å føre timer er jo verken positivt for kunden eller de ansatte. Det er tidkrevende og stressende for de ansatte og uforutsigbart for kundene.
– Vi ønsker at flere skal prøve PR. Mange betaler kanskje 25 000 for en pressemelding, og legger alt i den. Kanskje budsjetterer de inn enda en litt senere på samme sum. Men man må gjøre mer for å være «top of mind», og PR bør alltid komme før markedsføringen, legger hun til.
Peacock lar kunden velge mellom to ulike tilbud. Det ene koster 8 950 kroner, og innebærer omtale i «media». Her får du pengene tilbake om det ikke blir som lovet.
Den andre pakken koster 14 950, og inkluderer omtale i «anerkjente medier».
I tillegg har de en abonnementsløsning, der de sammen med kunden lander på det de anser som en rimelig månedlig sum for ulike PR-tjenester.

– Det er nok veldig uvanlig, både med pakkepris og abonnementsløsning. Men vi skal ikke være noe stort og dyrt byrå. Vår abonnementsmodell gir kunden muligheten til å få kontinuerlig støtte og veiledning innen PR og kommunikasjon, til faste, forutsigbare priser.
Skjønneborg tenkte først at de i hovedsak skulle henvende seg til mindre kunder. Men kundelista deres så langt inneholder også navn som Viaplay og Bilia.
– Vi håper at dette gjør at vi skiller oss ut, og at vi som byrå også får litt oppmerksomhet, sier hun.
Forskjellige tilbud
Peacock-sjefen legger vekt på det å jobbe tett med kundene, og forstå hver enkelt kundes behov.
– Vi vil spille med åpne kort, og gjerne prøve å være litt in-house sammen med kundens kommunikasjonsavdeling. Og blir vi spurt om å gjøre mer enn det avtalen i utgangspunktet skulle tilsi, sier vi fra om at det kan koste litt mer.
Det er også en vesentlig forskjell på de to pakkene. Definisjonen på «medier» og «anerkjente medier» er litt ulik.
– Den første pakken innebærer alt fra omtale i lokalavis og nisjeavis, til større aviser. I den andre pakken utformer vi i større grad en PR-strategi som kunden enten kan sitte igjen med og utføre selv, eller be oss om å utforme og deretter også utføre.
– Jeg ønsker at flere ser verdien av PR og får det inn som en naturlig del av markedsføringsmiksen, som en viktig brikke for både synlighet og vekst, avslutter Skjønneborg.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no