Den største nedturen er å miste gode ansatte
Etter flere år med pandemi, var norske arbeidsgivere klare for en opptur. Men det som går mest opp, er prisene på råvarer og strøm. Nå gjelder det å unngå en rekrutteringskrise i tillegg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Råvareprisene øker. Strømprisene øker. Mange bransjer opplever fortsatt leveringsproblemer etter koronapandemien. Det er krevende tider for næringslivet, selv om det overordnet går godt i norsk økonomi.
Ferske tall gjengitt av SMB Norge viser en dramatisk økning i antall konkurser i august, med en oppgang på hele 62 prosent, sammenlignet med året før.
Når dagene går med til å sikre råvare- og ordretilgangen, lete etter tiltak for å spare strøm og følge med i en urolig verden, er det lett å glemme hvilken ressurs som er aller viktigst: folk.
SSB rapporterer om rekordhøye tall på ledige stillinger og rekordlav arbeidsledighet. Da blir det kamp om å få tak i – og beholde – den riktige kompetansen.
Her er noen tips til bedrifter som vil tiltrekke og beholde ansatte i urolige tider.
Tenk som en markedsfører. Rekruttering handler ikke bare om å ha gode stillingsannonser. Sett av tid og ressurser til å kommunisere bedriften som arbeidsplass. Hva er deres konkurransefortrinn? Hva skiller dere fra andre som er ute etter den samme arbeidskraften?
Tradisjonelt bruker markedsførere 60 prosent av midlene på kreativ merkevarebygging og 40 prosent på salg. Kreativ kommunikasjon øker kjennskapen til bedriften, gir bedre rekkevidde og driver klikk online, viser fersk forskning fra Sverige.
Innen arbeidsgiverprofilering, eller employer branding, går gjerne 90 prosent av midlene til det siste salgsfremstøtet: selve rekrutteringen. Det er dårlig ressursbruk.
Kommuniser åpent. Ta vare på de ansatte du har. I urolige tider er det bedre å si noe enn å la ansatte gå uten informasjon. Det gir bare grobunn for spekulasjoner.
Lær av de som er gode på krisekommunikasjon: Har du ikke noe du kan dele nå, fortell om prosess. Vær åpen om hva ledelsen jobber med. Ikke kall inn til allmøte uten en tydelig agenda. Det skaper uro. Vær nøye på å gi alle ansatte god og ærlig informasjon så snart du kan dele. Og det er lov å kommunisere usikkerhet!
Regjeringen Solberg fikk poeng for å kommunisere åpent om tvil under pandemien. «Når beslutninger har vært fattet under stor usikkerhet, har regjeringen kommunisert dette. (...) Slik vi ser det, har åpenheten bidratt til å skape tillit.», skriver Koronakommisjonen.
Ikke overse kompetanse. Det holder ikke å lyse ut ledige stillinger. Bruk nettverket til de ansatte, og be dem tipse venner og bekjente om å søke. Hvis du kan, tilby små bonuser for tips som fører til ansettelse. Og for all del: Ikke glem å lete blant seniorene, arbeidssøkere med hull i CV-en eller personer som trenger tilrettelegging.
NAV bistår med å følge opp og legge til rette for at de kan bli gode ressurser på arbeidsplassen. La deg inspirere av Unicus, som ansetter konsulenter med diagnosen Asperger, og se hvordan inkludering kan brukes i kreativ kommunikasjon i kampanjen «The Senior Game Changers» fra Lenovo.
Se på dataene. Mange bedrifter gjennomfører årlige medarbeiderundersøkelser. Hva trenger de ansatte? Er dere tydelige nok på hvor bedriften skal og hvordan dere skal komme gjennom urolige tider? Hvor kan dere forbedre dere? Ta en kikk på dette nå. Sannsynligvis handler mye om kommunikasjon og involvering.
Jobb godt på tvers av HR- og kommunikasjonsavdelingen for å identifisere tiltak. Se hvordan Amedia jobber innsiktsbasert med å gi ledere og medarbeidere faglig påfyll og samtalestartere gjennom deres kreative løsning «Kampen om folks tid», et sosialt eksperiment om endrede medievaner og hva endringene betyr for Amedia-avisene fremover.
Se også på innsikt om de du ønsker å ansette. Skal du ansette IT-folk, kan smart bruk av teknologi skille deg ut i mengden. Sjekk PSTs avanserte stillingsannonse som ga en mangedobling i antall søkere.
Ikke kutt brusen. I tøffe tider kan det være fristende å kutte ned på traktekaffen i pauserommet og andre goder på arbeidsplassen. Det er gjerne snakk om små summer, og forskningen er ikke entydig på verdien av gratis snacks for ansattes motivasjon.
Men en ting er sikkert: Kutter du det nå, blir det tolket som et tegn på at det blir tøffe tider fremover. Og da kan tilbudet fra en konkurrerende virksomhet bli fristende.
Ta samfunnsansvar og se etter nye muligheter. Dere er ikke det eneste selskapet som opplever urolige tider. Er det noe dere kan bidra med i lokalsamfunnet? Ofte sitter ansatte på gode ideer. Involver dem. Og har dere ledig kapasitet i en periode, kan det være meningsfullt å sette i gang tiltak som kan gi både dere og andre nye muligheter fremover. Mange lar seg inspirere av reklamekampanjen til McDonald’s i Sverige som handler om å gi ungdomsgenerasjonen en sjanse.