Jubler for 44 prosent inntektsvekst på ett år
2022 ble et mye bedre år for bergenserene i Apriil PR. Men 2023 fikk en tøff start for dem.
– Økte inntekter betyr at vi har vært flere dyktige rådgivere i markedet. Det handler om å finne de rette medarbeiderne og gjøre dem i stand til å gjøre mest mulig av det de er gode på.
Det skriver byråleder i Apriil PR i Bergen, Fredrik Hannestad i en e-post til KOM24.
Han kunne se at byrået hadde et av sine beste år, inntektsmessig på flere år.
Byrået fikk en byråinntekt på 11,7 millioner kroner. Det er en økning fra åtte millioner kroner året før.
Det er en vekst på hele 44 prosent på ett år.
Han forklarer deler av veksten med kursene for topplederesom Trond Albert Skjelbred har utviklet og som utgjør en stadig større del av deres samlede leveranser.
– Videre hadde vi i 2022 gode avtaler med Haraldsplass diakonale sykehus og Sbanken om innleie av rådgivere, skriver han.
2021 ble det første året byrået opplevde et negativt årsresultat. Med kraftig økte inntekter året etter klart de å komme på pluss-siden. Men bare så vidt.
Overskuddet endte på 191 000 kroner, en oppgang fra underskuddet på 204 000 året før.
– Vi har investert i nye medarbeidere og bruker også ressurser på å bygge stadig sterkere fellesskap i Apriil, er forklaringen hans på at resultatet ikke er bedre.
I dag er de ni rådgivere på Bergens-kontoret, det er tre flere enn de var i 2021. To av dem kom i 2022. Det samme året økte lønnsutgiftene deres med 2,5 millopner kroner.
– Det er naturlig at lønnsutgiftene øker i takt med økt antall medarbeidere, skriver han.
Ser man på resultatene Apriil PR i Bergen har fått gjennom de siste ti årene er ikke fjorårets overskudd på 191 000 kroner veldig spesielt. I snitt har de 324 000 kroner i overskudd siden 2013.
Hannestad avviser likevel at det er krevende å drive et byrå fra Bergen.
– Det er ikke mer krevende å drive et PR-selskap i Bergen enn andre steder. Men ethvert marked har sine særegenheter som man må ta hensyn til. Markedet i Oslo er langt større enn i Bergen - selv om mange av kundene våres også jobber både nasjonalt og internasjonalt, skriver han og legger til at konkurransen fra Oslo er, og har alltid vært, stor.
– Vi trives godt med tøff konkurranse, skriver han.
Som KOM24 har skrevet flere ganger før har 2023 vært et tøft år for Apriil-konsernet og de har sett seg nødt til å legge ned blant annet innholdsbyrået sitt og reklamedelen har vært nødt til å premittere flere av sine ansatte.
Også PR-delen har merket at 2023 har vært tøft innrømmer Hannestad. Men han sier det har kommet seg utover våren.
– Vi gleder oss over at datterselskapet vårt i Oslo går stadig bedre og at vi gradvis blir sterkere sammen. Vi ser lyst på fremtiden og gleder oss over den tilliten kundene viser oss igjen og igjen. Det er også en jevn tilstrømming av nye kunder, avslutter han.