Fredrik Meilegård Arnesen er kommunikasjonsrådgiver i OBOS, og har mange års erfaring med internkommunikasjon. Han var med å implementere Workplace i Elkjøp tilbake i 2016 som en av de første i landet til å ta det i bruk.

Workplace legges ned – på jakt etter nytt kommunikasjonsverktøy

Metas overraskende avgjørelse om å legge ned Workplace skaper hodebry. Nå pågår jakten på å finne erstatninger som kan ivareta den gode internkommunikasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Med over tre millioner betalende kunder har Workplace siden lanseringen i 2016 blitt en populær plattform for internkommunikasjon i bedrifter over hele verden. 

Men i midten av mai kom meldingen som veltet mange arbeidsplaner: Meta kunngjorde at de vil avvikle tjenesten.

– Det kom som en bombe. Vi hadde ikke sett det komme, og det var ingen forvarsel, sier Fredrik Meilegård Arnesen, kommunikasjonsrådgiver i OBOS. 

Enkelt og brukervennlig

Boligbyggelaget har brukt Workplace som hovedkanal for internkommunikasjon de siste årene. Nå må Arnesen og kollegaene lete etter alternativer. 

– Workplace er kjernen i vår interne kommunikasjon. Her deler vi nyheter, og informasjon ut til alle ansatte i mange forskjellige grupper. Alle ansatte samhandler og får komme til orde via plattformen, forklarer Arnesen.

Han fremhever den gode toveiskommunikasjonen og samhandlingen Workplace legger til rette for. Samtidig innrømmer han at plattformen har sine utfordringer med mengden varslinger og informasjon gjennom arbeidsdagen.

– Vi lever i et samfunn der vi eksponeres for enorme mengder informasjon. Folk har heldigvis blitt flinke til å sortere og prioritere det viktige, sier Arnesen.

Det mobile grensesnittet har gjort det mulig å nå alle ansatte, enten de jobber på kontoret, ute på byggeplasser eller er på reise. Plattformen har vært kjernekanalen for å dele oppdateringer og møter fra konsernledelsen og sikre god informasjonsflyt i hele organisasjonen.

Han trekker også fram plattformens brukervennlighet som en stor fordel.

– Alle har jo brukt Facebook, så alle forstår teknologien. Det er enkelt å lage events, holde livesendinger og skape engasjement, forklarer han.

Arnesen berømmer dessuten Workplace for å ha vært lydhøre for tilbakemeldinger fra brukerne om å utvikle og forbedre plattformen.

Må finne erstatning

Selv om Workplace har vært en suksess, medfører avviklingen store utfordringer. Bedriftene må finne erstatninger som oppfyller mange av de samme funksjonene, samt overføre all informasjon og historikk.

– Det er mange gode alternativer der ute. Men det er klart at det blir en jobb å skulle finne riktig plattform som lar oss kommunisere på tvers på en enkel måte. Når det gjelder å flytte over informasjon fra Workplace så er det fortsatt usikkert om dette lar seg gjøre, eller om man må starte med blanke ark, sier Arnesen.

OBOS har nå drøyt ett år på å finne en ny løsning. En prosjektgruppe bestående av kommunikasjon- og IT-ressurser er satt ned for å evaluere ulike alternativer. 

Arnesen tror mange bedrifter befinner seg i samme situasjon og vurderer nye alternativer.

– Vi har fått tid til å finne nye løsninger. Men vi kan ikke bare ta det første og beste tilbudet. Vi må teste grundig og snakke med andre bedrifter, avslutter Arnesen.

Microsoft Viva Engage og Zoom Workvivo er to aktuelle kandidater, men de vil også se på andre muligheter nøye.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS