Valgkamp og sosiale medier:
Facebooks Favorittpolitikere: – Boomer-medium
Partienes hyppige posting korrelerer, men personlig karisma trumfer – Sylvi Listhaug i en særstilling.
Det ser ut til at det er en klar sammenheng mellom hvor mye et parti poster på Facebook og hvor mye engasjement de høster. Den samme regelen gjelder derimot ikke for personene som representerer partiene, viser tall fra analysenettstedet Crowdtangle.
I det digitale amfiet, hvor politikerne kaster sine budskap med et trykk på en tast, har FrP-leder Sylvi Listhaug (ant. reaksjoner: 154,042) fanget oppmerksomheten til en mengde digitale tilskuere.
Hun er ikke den som fyller nyhetsstrømmen oftest, og hun har heller ikke den lengste følgerlisten. Likevel er det hun som får publikum til å trykke på liker- og delingsknappene hardest.
FrPere på topp
Evnen til å provosere har blitt et distinkt trekk ved Listhaugs tilnærming. Hun har demonstrert en evne til å engasjere gjennom å appellere til følelser og skape debatt. Dette kulminerte i et digitalt jordskjelv da hun trekk seg som justisminister i 2018 etter en bemerkelsesverdig triade rettet mot Arbeiderpartiet.
Ketil Solvik-Olsen (109,585) har i en årrekke vært en av FrPs mest sentrale profiler, og en svært populær sådan.
Men populariteten stopper ikke der - på Facebook er han nemlig svært populær, kun slått av partilederen sin.
Etterfulgt av stortingsrepresentant Erlend Wiborg (96,319). FrP-politikeren oppnår i likhet med sine partifeller høyt engasjement på Facebook.
Støre og Solberg tar innpå
Selv som Jonas Gahr Støre (58,560) legger ut nesten like mange innlegg som Listhaug, forblir hans digitale engasjement bleke i forhold til Listhaugs støy.
Da statsministeren fylte 63 år tidligere denne måneden, rant imidlertid gratulasjonene inn. Målt i engasjement er han Norges fjerde mest populære politiker denne måneden.
Erna Solberg (41,260) er størst av partitoppene med sine snaut 280.000 følgere, og føyer seg inn i rekken som den femte mest populære politikeren på mediumet.
Høyrepopulisme
Anders Olof Larsson er professor ved Institutt for kommunikasjon på Kristiania, og påpeker at politiske partier med «lett høyrepopulisme» har funnet en digital arena som resonnerer med deres verdier.
Dette fenomenet, som ikke er unikt for Norge, harmonerer med det internasjonale bildet.
Spørsmålet «hvorfor» leder oss til en innsiktsfull forklaring fra Larsson. Han understreker at plattformen i seg selv avgjør hvilke politikere som tiltrekker seg popularitet.
– X (Twitter) tiltrekker en «urban elite» bestående av mediemennesker, akademikere og PR-folk. Instagram, derimot, blir dominert av en yngre målgruppe, noe som i stor grad preger innholdet og hva som blir populært, forteller Larsson.
Boomers på Facebook
Han antyder at selv om Erna Solberg med sin TikTok-dans, festlige frisyrer og mange selfies kanskje prøver å nå de yngre på Instagram, kan hennes tilnærming føles malplassert og «klønete».
– Facebook derimot, blir et slags «catch-all» medium. Her fanges hele befolkningen, inkludert de yngste som kanskje kun bruker Messenger, sier han.
Larsson bemerker at Facebook har blitt et slags «boomer-medium», men at det er her vi finner en bredde av velgere, også de som støtter partier som FrP.
– Og hvem er det som stemmer på FrP? Det er ikke de unge og det er ikke de urbane. Så da finner man velgerne deres på Facebook da, utrykker Larsson.
For nyansert
På spørsmål om hva som kan være årsaken til at en politiker med færre følgere likevel er mer populær i form av engasjement og interaksjon på Facebook, vektlegger Larsson formuleringens makt.
– Politikere som evner å uttrykke seg på en spissformulert og kraftfull måte, som Sylvi Listhaug, trigger ofte sterkere respons, sier han.
Jonas Gahr Støre, på den annen side, bruker en mer akademisk tilnærming i sin kommunikasjon. Larsson spekulerer at dette kanskje ikke er like vellykket på sosiale medier, der nyanser kan drukne i støyen. Den «nyanserte» tilnærmingen hans passer ikke nødvendigvis inn i den enkle, fengende dynamikken som trives på slike plattformer.
* Tallene er hentet 30.08 og måler innlegg og engasjement på Facebook.