Chris Aadland, digital rådgiver i MDG.

Valgkamp og Sosiale Medier:

Derfor ofrer MDG engasjement på SoMe

Vil heller diskutere løsninger enn å krangle.

Publisert

Mens negativt innhold ofte går godt på sosiale medier, har MDG som mål å diskutere løsninger, heller enn kontroversielle emner, selv om det betyr at de må ofre noe engasjement. 

– Sinne og hat er sterke følelser. Vi vil snakke løsninger, heller enn å fokusere på det som skaper splittelse, sier Chris Aadland, digital rådgiver i MDG.

Fokus på løsninger

Aadland understreker viktigheten av å være synlig for å effektivt formidle budskapet til en mangfoldig målgruppe.

– Ingen kanaler er perfekte eller uten problemer, men vi ser at det positive digitale samfunnet vi har bygget på Instagram gjør at vi ofte tenker på den kanalen først, forteller Aadland. 

– Vi har brukt mye tid på å styrke kampanjearbeidet vårt. Men det viktigste for oss er ikke å finne på noe nytt, men at følgerne våre kjenner seg igjen i innholdet vårt, og føler seg sett, legger han til. 

MDG fokuserer på videomateriale og innhold som treffer deres følgere. 

Sterk konkurranse

I år har Høyres valgkampmaskineri valgt å gire opp digitalt. 

Torsdag 10. august mottok alle medlemmer i Høyre en personlig videohilsen fra partilederen. I tillegg har partiet sitt egne Snap-filter. 

– De andre partiene får millioner av kroner av næringslivet, interesseorganisasjoner og anonyme givere for å drive markedsføring. Så det skulle bare mange at de får oppmerksomhet rundt dette arbeidet, sier Aadland.

Han uttrykker samtidig at han synes det er gøy å se hva andre partier gjør og la seg inspirere. 

Han er imidlertid usikker på hvor stor effekt gimmicker som et Erna Solberg-filter har utenfor Høyres dypeste kjerne. 

– Vi skal fortsette å levere relevant, forståelig og underholdende innhold til de som er interessert i våre kampsaker, konstaterer han. 

Vellykket strategi

MDG forteller at de er opptatt av å skape et digitalt samfunn hvor folk kan heie på grønne løsninger. 

Derfor fokuserer partiet på å produsere innhold som snakker om sin politikk på en måte som er forståelig, positiv og underholdende. 

– Sammen klarte vi å samle inn 17 000 underskrifter fra folk som vil ha et nasjonalt månedskort til 499, avslører Aadland. 

Disse navnene kunne stortingsrepresentant Lan Marie Nguyen Berg ha med seg i stortingssalen da MDG la frem forslaget tidligere i år. 

Grønn politikk

– Vi forstår at folk ikke kan få med seg alle nyhetssaker, partiprogrammer eller partilederdebatter før de skal bestemme seg i valglokalet, sier Aadland. 

Derfor er det viktig for MDG å gjøre det klart og tydelig i deres sosiale medier at de er partiet for deg som bryr deg om miljø, solidaritet og grønt næringsliv. 

– Tiden er overmoden for å snakke om løsninger og håp, ikke splittelse og kulturkamper, uttrykker han. 

– Vi lærer hele tiden, og vi ser at andre partier lærer og lar seg inspirere av oss også, sier han. 

Aadland reflekterer over lærdommen fra den forrige valgkampen og påpeker at det er riktig å være positive og løsningsorienterte i innholdet sitt, men at følgerne deres også ønsker å lære mer om hvordan grønn politikk løser andre utfordringer enn klima- og naturkrisen.

Powered by Labrador CMS