Halvard Ingebrigtsen, kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet. Med en telefon.
Halvard Ingebrigtsen, kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet.

Valgkamp og sosiale medier:

Dette har Arbeiderpartiet aldri gjort før i valgkamp

Lager alt innhold selv, uten ekstern hjelp.

Publisert

Valgkampen er i gang før lokalvalget 11. september.

Halvard Ingebrigtsen er kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet. Han har i tillegg hovedansvaret for deres strategi på sosiale medier.

– Det som er nytt før årets valg, er at vi produserer absolutt alt av innhold helt selv, der vi tidligere har satt ut en eller noen flere større produksjoner. Det er veldig kostbart å kjøpe innhold fra byråer og andre aktører, sier Ingebrigtsen til KOM24.

Kort vei

De viktigste plattformene for Ap er Facebook og Instagram. Teamet som jobber med sosiale medier sentralt i partiet består i alt av syv personer.

– Vi har kompetansen til å lage ting selv, noe som er både effektivt og billigere. Det blir kort vei fra en beslutning er tatt, til noe faktisk gjennomføres, sier Ingebrigtsen.

Når det gjelder andre sosiale medier, er de til stede på Snapchat. TikTok brukes ikke av partiet fra sentralt hold, men enkelte politikere kan dukke opp der.

– Vi har tatt et valg om at Arbeiderpartiet sentralt ikke har tilstedeværelse på TikTok. Men AUF og lokale politikere har profiler, hvor det også er naturlig at sentrale politikere dukker opp.

Kommer mer

Arbeiderpartiet har tidligere sendt ut «personlig hilsener» til velgerne på melding. I år var Høyre først ute med dette stuntet, men Ingebrigtsen og gjengen i Ap har ingen planer om å være dårligere.

– Vår personlige film kommer snart, så det er bare å følge med. Den vil ha premiere i løpet av denne uken, da den er rett rundt hjørnet. Vi var først ute blant partiene med dette for noen år siden, så det er moro å se at andre kommer etter, sier han.

Konkurransen om å skape engasjement på sosiale medier blir større og større. Det blir ekstra synlig når partiene lader opp til et valg.

– Mer og mer av valgkampen foregår i sosiale medier. I bunn og grunn handler det om å sørge for at budskapene er forståelige, og at vi når ut til folk. 

– Tradisjonelle medier spiller fortsatt en sentral rolle. Samtidig satser vi tungt på Facebook, Instagram, Snapchat og egen produksjon til disse plattformene. 

– Deler bekymringen

Selv om Ap sentralt ikke er å finne på TikTok, har Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF) en egen TikTok-ansvarlig i Julia Eikeland.

Ingebrigtsen sier at ungdomspartiet deres jobber mer aktivt med dette, og at det er mulig å nå yngre velgere andre steder også.

Ved forrige kommune- og fylkestingsvalg i 2019 stemte kun 58,3 prosent av velgerne mellom 18 og 19 år, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Andelen som stemte i alderen 20 til 24 år var lavest, helt nede på 47 prosent. Færre bruker generelt stemmeretten sin under lokalvalg enn ved stortingsvalg.

– Vi jobber med å nå ut til unge gjennom de kanalene vi har. Spesielt AUF gjør en stor og viktig jobb når det gjelder det å nå ut til særlig førstegangsvelgere. Vi deler bekymringen rundt den lave deltagelsen denne gruppen har.

Powered by Labrador CMS