Fagforbundet stoppet valg-reklamer på strømmetjenester: – Vil ikke utfordre forbudet
Fagforbundet har flere reklamefilmer i ulike strømmetjenester før lokalvalget. Nå har de besluttet å ikke lenger bruke Viaplay og TV 2 Play.
Fagforbundet er en sammenslutning av flere fagforeninger, og er den del av Landsorganisasjonen i Norge (LO).
I forkant av lokalvalget har de flere reklamefilmer gående i ulike strømmetjenester. Filmene har budskap som «stem mot privatisering», «stem for mindre forskjeller» og «stem for bedre eldreomsorg».
Tidligere ble filmene sendt på VGTV, Dagbladet TV, YouTube, TV 2 Play og Viaplay. Nå er de fjernet fra de to sistnevnte strømmetjenestene.
Bakgrunnen for dette er at de ikke ønsker å utfordre forbudet mot politisk reklame, opplyser kommunikasjonssjef Kjell-Erik Kallset til KOM24.
– Vi i Fagforbundet bestemte oss for at vi ikke ønsker å annonsere filmer knyttet til valget i strømmetjenestene til Viaplay og TV 2 Play.
– Dette er en politisk vurdering som bunner i at vi tror folk flest ikke ser den prinsipielle forskjellen mellom annonser i fjernsynssendingene til Viaplay og TV 2 på den ene siden, og annonser på strømmetjenestene deres på den andre siden, skriver Kallset i en e-post.
Lovlig
Kringkastingsloven § 3–1 sier at kringkastere ikke kan sende reklame for livssyn eller politiske budskap i fjernsyn.
Forbudet gjelder derimot kun for reklame som sendes i direkte TV, altså lineært fjernsyn.
Forbudet gjelder ikke for reklamer som sendes i audiovisuelle bestillingstjenester, som også betegnes som strømmetjenester. Derfor er det i utgangspunktet ikke noe galt med filmene fra Fagforbundet.
– Fagforbundet er motstandere av politisk fjernsynsreklame, og vi ønsker ikke å bidra til at reklameforbudet blir utfordret, skriver Kallset.
– Vi annonserer i flere ulike kanaler i forbindelse med kommunevalget, hovedsakelig i sosiale medier og nettaviser. Det viktigste formålet med annonseringen er å bidra til at våre egne medlemmer bruker stemmeretten. Rundt ti prosent av dem som har stemmerett ved årets kommunevalg er medlemmer av Fagforbundet.
Helt sikker
Kallset er tydelig på at de forsikret seg om at filmene var innenfor lovens regler før de kom på skjermen.
– Det er kringkasterne som har ansvaret for at det ikke blir sendt politisk reklame i fjernsynssendingene. Da vårt annonseformidlingsbyrå tok kontakt med Viaplay, forsikret Viaplay at de var hundre prosent sikre på at våre filmer ikke var i strid med loven, fordi de ikke ble sendt på vanlig fjernsyn, men på strømmetjenester.
– Vi har ingen grunn til å betvile Viaplays juridiske vurdering, skriver Kallset.
Omfattes ikke av loven
Linda Andersen er seniorrådgiver og leder tilsynsteamet i Medietilsynet. Hun skriver i en e-post til KOM24 at reklamefilmene er innenfor loven.
– TV 2 Play, VGTV og Dagbladet TV er alle norske audiovisuelle bestillingstjenester. Så lenge reklamene ikke har blitt sendt på lineært fjernsyn, vil de ikke rammes av forbudet. Det samme gjelder for norske kanaler på YouTube, skriver Andersen.
Hun legger til at Viaplay som svensk audiovisuell bestillingstjeneste ikke er underlagt norske regler.
– Ettersom reklamene etter det opplyste ikke har blitt sendt på lineært fjernsyn, vil det ikke være nødvendig for Medietilsynet å ta stilling til hvorvidt innholdet har et politisk budskap eller ikke.
På generelt grunnlag opplyser hun om at det skal lite til for at et reklamebudskap blir sett på som politisk.