Med en fokusert tilnærming ser Rødt ut til å oppnå høyere engasjement enn mange av sine politiske konkurrenter.

Valgkamp og sosiale medier:

Rødt er vinneren av sosiale medier i årets valgkamp

Det er kanskje usikkert hvordan valget vil slå ut for Rødt, men i sosiale medier vinner de valgkampen.

Publisert

I en tid der sosiale medier har blitt et viktig redskap for politiske partier under valgkamper, har Rødt utmerket seg med høyere engasjement enn mange av konkurrentene på plattformene, viser tall fra analysenettstedet Crowdtangle

KOM24 har snakket med Iver Aastebøl, sosiale medier- og kampanjeansvarlig i Rødt, for å få innsikt i partiets tilnærming til sosiale medier og hva som ligger bak deres suksess.

– Å være best er jo alltid gøy, men det synes vi ikke er så vanskelig, innrømmer Aastebøl. 

Rødt engasjerer

Iver Aastebøl, sosiale medier- og kampanjeansvarlig i Rødt.

Iver Aastebøl deler at Rødt hele tiden jobber med å holde seg oppdatert og utvikle nye tilnærminger for å engasjere velgere. De legger spesiell vekt på å videreutvikle videoformatene sine, med reels-innhold som en prioritet.

I tillegg har de hatt suksess med innhold som Marie sin tid for tall-serie, til tross for hennes nye og travle hverdag som partileder.

Aastebøl mener at Rødts høyere engasjement på sosiale medier sammenlignet med andre partier delvis skyldes deres høye arbeidsinnsats. Han poengterer at det er fullt mulig å opprettholde høyt innholdsvolum ved å prioritere og legge ned innsats.

– En viktig del av Rødts strategi er å opprettholde kontinuiteten i postingen. Dette sikrer at følgere som tidligere har engasjert seg med vårt innhold, fortsetter å se nytt innhold ved hjelp av algoritmene på sosiale medier, forteller Aastebøl.

Strategisk tilnærming

Når det gjelder vellykkede strategier eller kampanjer, avslører han at Rødt holder mange strategiske vurderinger internt. Aastebøl understreker at det ikke nødvendigvis er mange hemmeligheter bak deres suksess, men heller en disiplinert tilnærming til å planlegge og utføre arbeidet.

– Men det handler om å komme seg opp om morgenen og legge en plan for hver dag for å få jobben gjort, sier han.

Rødt fokuserer på å sammenligne seg selv med sine tidligere resultater, heller enn å følge nøye med på konkurrentenes tall. De har sett en generell nedgang i engasjementet det siste året, delvis på grunn av eksterne faktorer. Likevel er partiet opptatt av å tilpasse seg endringene og fortsette å engasjere sitt publikum.

Konkurranse og originalitet

Med tanke på konkurransen fra andre partier, spesielt Høyres personlige hilsen fra Erna Solberg og snap-linse, hvor brukerne får si seg enig eller uenig i noen politiske påstander, ser Rødt seg ikke nødvendigvis som inspirert av andre partiers tilnærminger.

– Det å lage personlig tilpassede videoer gjorde SV da Kristin Halvorsen var partileder, uten at jeg har sett detaljert på det, så opplever jeg ikke det som en veldig ny idé, uttrykker Aastebøl.

På spørsmål om lavere engasjement hos partier som Venstre og Senterpartiet, uttaler Aastebøl at han mener disse partiene ikke jobber tilstrekkelig hardt på sosiale medier. Prioritering er nøkkelen og når det neglisjeres, vil resultatene reflektere dette. 

– Jeg tror de jobber for dårlig, for å være ærlig, avslutter Aastebøl.

Venstre svarer

– Det er nok slik at ytterpartiene på begge sider får mer engasjement, både mer positive og negative fortegn. Det ser vi både i Norge og internasjonalt, og sosiale mediers natur trekker i den retningen, svarer Thea Elvestuen, kommunikasjonsrådgiver i Venstre. 

– Vi i Venstre roper ikke alltid like høyt med enkle og raske løsninger på komplekse problemer, og er fullstendig klar over at det kanskje ikke selger like godt. Vi jobber selvfølgelig knallhardt hver eneste dag for å treffe flere og å produsere engasjerende og godt politisk innhold, legger hun til. 

KOM24 har også vært i kontakt med Senterpartiet som ikke ønsket å kommentere påstanden. 

Powered by Labrador CMS