Dette gjør matvarekjedene for å markere avstand fra krigen i Ukraina
Kommunikasjonssjef i NorgesGruppen sier tiltakene ikke er ment for å skade konkrete merkevarer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Russlands angrep på nabolandet Ukraina startet torsdag 24. februar. Siden dette har flere bedrifter og merkevarer gjort sitt for å vise avsky mot krigshandlingene, også i Norge.
Kampanje har omtalt butikkjedenes avstand og tiltak mot russiske matvarer først.
– Vi har trukket alle russiske varer fra butikkhyllene. Det er for å markere avstand til krigshandlingene og situasjonen i Ukraina, sier Kine Søyland.
Hun er kommunikasjonssjef i NorgesGruppen, som blant annet omfatter matvarekjedene Kiwi, Spar, Meny og Joker.
– Det er ikke snakk om store mengder med varer, men rundt 20 ulike produkter. For oss er prinsippet det viktigste i denne saken. Det er litt ulike typer varer, men i det store og hele er det snakk om langtidssalgbare varer. Sukkervarer og skalldyr er eksempler.
De har enda ikke tatt noen beslutning rundt hva som vil skje med de bestemte varene.
– Det viktigste har vært å få dem ut av hyllene og sørge for at de ikke blir solgt. Vi vil ta en avgjørelse rundt hva vi gjør med dem etter hvert.
Ikke for å skade enkelte merkevarer
Søyland er tydelig på at hensikten med boikotten ikke er at den skal ramme konkrete merkevarer eller russere i Norge.
– En av grunnene til at vi ikke sier noe mer konkret om hvilke produkter det er snakk om er at disse tiltakene ikke er ment til å ramme bestemte merkevarer. Dette viser et standpunkt mot krigshandlingene og at vi tar avstand, samtidig som vi på ingen måte ønsker å ramme det russiske folk.
De mener dette er en helt spesiell situasjon, og at de derfor må ty til helt spesielle grep.
– Vi har aldri gjort noe lignende tidligere. Vi er opptatt av å forholde oss generelt til gjeldende norsk utenrikspolitikk, og det gjør vi også nå.
Flere grep
Kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, Knut Lutnæs, sier at det heller ikke hos dem er snakk om en stor mengde varer. Likevel har de gjort det samme for å markere hvor de står.
– Vi har avsluttet alle innkjøp, og selger ut de vi har. Det er snakk om en håndfull ulike varer. Vi ønsker ikke å bidra til matsvinn og selger derfor ut i stedet for å kaste dem. Det er ikke mer enn mellom fem til ti produkter.
Coop har blant andre matvarekjedene Extra, Coop Mega, Coop Prix og Obs!
De er også en tydelig sponsor av Verdenscupen i ski som i disse dager foregår i Drammen og i Holmenkollen. I den anledning endret de fargene på logoen sin på startnumrene til ukrainske farger. Disse startnumrene skal i utgangspunktet også brukes av russiske utøvere.
– Vi har vært veldig tydelig på hva vi mener om russisk og hviterussisk deltagelse deltakelse i World Cup. Coop har også vært hovedpartner med Røde Kors i flere år, og donerer penger til Røde Kors slik at de kan gi helsehjelp, mat, vann og varme klær til ukrainere i nød. I tillegg til det generelle samarbeidet med Røde Kors har Coop Norge donert ti millioner kroner ekstra til akkurat denne saken. Dessuten har enkelte samvirkelag donert midler til aksjonen.
– Dialog er vanligvis en bedre løsning
Coop har heller ikke for vane å innføre en slik boikott. Også Lutnæs sier at den brutale krigen i Ukraina er spesiell, og at de derfor mener dette er riktig.
– Dette er jo en ekstraordinær situasjon, som krever ekstraordinære tiltak. Det går ikke an å forberede seg eller ha rutiner for hvordan vi skal håndtere slike ekstreme situasjoner som denne. Prinsipielt er vi ikke tilhengere av boikott, og vi mener vanligvis at det er bedre med dialog.
Samtidig sier han at tiltakene ikke er ment til å ramme russere i Norge, eller russere generelt.
– Samarbeid og dialog er vanligvis en bedre løsning, men her finnes vel ikke det sporet lenger. Vi tar sterk avstand fra trakassering eller negative saker som påvirke russere som bor i Norge. De er jo, som de fleste andre russere, helt uskyldig i denne krigen.