Ingen fellelser i FIM på snart to år – Vi er ikke så bekymra
2023 blir et sonderingsår for FIM der de skal finne seg selv.
Som KOM24 skrev om på fredag har ikke FIM, Fagutvalget for influensermarkedsføring, gjort et eneste vedtak siden våren 2021.
Carsten Gunnarstorp i ANFO innrømmer at det er blitt vanskeligere å dokumentere brudd på reglene.
– Et av satsingsområdene i år er å klø oss i hodet og tenke på om vi kan finne måter å få bedre kontroll på de lukkede kanalene, sier advokat Carsten Gunnarstorp i ANFO til KOM24.
Har to teorier
Han har to teorier på hvorfor det har vært så få vedtak de siste årene.
Den ene er at det har vært en skjerpelse i markedet, som han mener det har vært etter at FIM kom.
– Men det mest sannsynlige er at kanalene har endret seg litt, mener han.
Han peker på at Instagram og Facebook er mer åpne kanaler der ting er mer etterprøvbart.
– Snapchat, OnlyFans og TikTok er mer lukket og mer flyktig i tillegg. Det er vanskelig for utenforstående å se hva som skjer en til en i de kanalene og det er ikke så lett for den som er i kanalen og mener seg utsatt for uheldig markedsføring å ta dokumentasjon av det, sier han.
– Det skaper utfordringer for oss og det ender med at det kommer færre klager og det blir færre vedtak, sier han.
Gunnarstorp peker og på at en kanal som TikTok og er en upløyd markedsplass for annonsører og mener det er en markedsplass der man har dårlig kontroll på hva som skjer og ikke skjer der.
Derfor har de i 2023 satt av penger for å bli klokere på de nye kanalene og finne ut hvordan FIM kan håndtere det.
– Nå har ikke FIM gjort et vedtak siden våren 2021, har dere mistet relevansen deres?
– Jeg tror ikke det. Relevansen styres ikke av antall vedtak. Har Forbrukertilsynet mistet relevansen siden det ikke er mange vedtak derfra? Neppe, sier han.
Gunnarstorp mener at FIM uansett har mye større påvirkningskraft enn de konkrete vedtak de gjør.
– Søkt å påstå
– Annonsørene og nettverksbyråene er veldig interessert i hva FIM gjør og ikke gjør, sier Gunnarstorp og mener det blir søkt å påstå at FIM har mistet relevansen.
Som KOM24 viste i saken på fredag er det mange av influenserne vi snakket med som knapt visste hva FIM var. Det mener Gunnarstorp ikke er så relevant, da det for dem ikke er det viktigste å påvirke influenserne. Han mener det er en umulig oppgave, siden er en så sammensatt gruppe mennesker.
– Nøkkelfaktoren er å påvirke annonsørene og nettverksbyråene så de har styring på bestillingene til influenserne, sier han.
Gunnarstorp mener og at eventuell negativ omtale etter en mislykket kampanje slår sterkere tilbake på annonsører og merkevarene.
Mener FIM har en framtid
– Derfor er jeg ikke så bekymret for at du finner noen influensere som ikke vet om FIM, sier han.
Det er ANFO og MBL som står for store deler av finansieringen av FIM, men 90 prosent av de sakene de jobber med involverer ikke bedrifter som er med i de to organisasjonene. I 2022 fikk de 410 000 kroner i støtte fra barne- og familiedepartementet. Nå leter de etter flere finansieringskilder.
– Vi er et sosialt engasjement vi finansierer for vi ønsker mer ryddighet i markedsføringen, sier han.
Han understreker igjen at de er langt fra å kaste kortene, men at de skal bruke 2023 til sondering for å finne ut hvordan de skal framstå videre og hvordan de skal nå markedet bedre.
– Så FIM har en framtid?
– Ja
– Kommer dere til å gjøre noen vedtak i 2023?
– Det holder jeg som svært sannsynlig
– Har det kommet inn noen saker til dere til nå i 2023?
– Nei, det har ikke kommet inn saker ennå.