Fride von Porat, daglig leder i Podimo Norge sier de opplever vekst på lyd.

Rapport sier stadig færre vil betale for podkast: – Kjenner oss ikke igjen

Avviser at det er mindre interesse for å betale for podkaster i Norge. 

Publisert

– Vi kjenner oss ikke igjen i dette og reagerer på at man trakk fram de svakere tallene fra abonnement.

Det sier Fride von Porat, som er daglig leder i Podimo, til KOM24.

– Betalingsvilje

Under Nordiske Mediedager i Bergen ble Den store podrapporten lagt fram for femte år på rad og funn fra den viser at det er stopp i antall nye lyttere på podkast, det er stopp i antall nordmenn som faktisk betaler for å lytte på podkast og viljen til å betale for eksklusivt og reklamefritt innhold på podkast stuper.

Men dette er tall som Podimo på ingen måte kjenner seg igjen i. 

– Vi opplever at det er betalingsvilje for plattform. Det er viktig med nyansering. Rapporten viser at content is king, så det å plante en bekymring i bransjen på finansieringsmodell framfor innholdssatsing blir feil, sier von Porat.

Den store podrapporten viser at 21 prosent av nordmenn betaler for å lytte på pod, det er likt med i fjor.

De aller fleste bruker Spotify, som har en andel på 66 prosent blant dem som betaler for å lytte på pod. Podme stuper fra 44 til 35 prosent andel, mens Podimo opplever en liten vekst fra 14 til 16 prosent.

Så mye lytter brukerene

Men det er flere faktorer som gjør at von Porat er trygg på framtiden. 

– Vi er ikke åpne om abonnementstall av konkurransehensyn, men jeg kan trygt si at vi har vekst i abonnementsbasen og har et tilfang av nye lyttere måned for måned, sier hun og viser til en pod som G-punktet, som har vekst i både antall nye lyttere og eksisterende lytterbase.

Hun sier det er viktig å nyansere tallene for innholdsprodusenter som skal vurdere plattformen.

Dette er kanalen de som betaler for podkast bruker.
Dette er kanalen de som betaler for podkast bruker.

Lytterne til Podimo har i snitt tre aktive lyttedager i uken og bruker 20 timer i måneden hos dem og hører på tre til fire show i måneden. 

Hun sier at de jobber systematisk og strategisk med både utvikling av innhold og produktopplevelsen, men de har og et fokus på å skape communitys, samfunn, for brukerne.

– Det handler om å få brukerne tettere på influenserne og podkasterne selv. Jo mer engasjement man klarer å skape, jo mindre sjanse er det for at de avslutter abonnementene, sier hun.

Ambisjonene deres er veldig store, de skal bli større enn Spotify.

– Det tar tid å bygge en merkevare. Fordelen vår er at vi knytter til oss de største profilene som og bidrar til å løfte merkevaren vår. Det å knytte en profil til merkevaren vår er viktig sier hun, det samme er det å vise fram funksjonene i app-en.

Dyr kamp om profilene

Hun kommer og med et stikk mot PodMe og peker på at Podimo bare fokuserer på lyd og ikke har en rekke andre forretningsområder de også fokuserer på.

Blant profilene Podimo har hentet den siste tiden er GucciGaute, Einar Tørnquist, Nora Haukeland, Fetisha Williams og Anita Krohn Traaset.

Profilen deres siden starten har vært å satse på kvinnelige profiler. 

Men det er kostbart å kjøpe inn mange store profiler og von Porat sier at det etter hvert er andre ting enn bare pengesjekken som er viktig for profilene.

– Man kan by mot hverandre så mye man orker og gidder, men det er totalen som har noe å si her og som kan vippe over vektskålen over i Podimos favør mener hun og ramser opp markedsteam, dedikerte innholdsteam, et raffinert produkt og måte der man kan holde kontakt med følgerne sine. 

Hun tror og at de skal klare å tjene penger ganske snart. 

– Målet er å klare det i år.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS