Benedikte Solstad og Heidi Thomassen presenterte Den store podrapporten.

Stadig færre vil betale for å lytte på podkast

Tallene har stup to år på rad.

Publisert Sist oppdatert

Stadig færre nordmenn er villige til å betale for eksklusive podkaster.

Det viser tallene som ble lagt fram på Nordiske Mediedager, torsdag.

Mens det i 2022 var 38 prosent som kunne tenke seg å betale for podkaster som er uten reklame og 41 prosent for podkaster med eksklusivt innhold, har det stup ned til henholdsvis 24 og 17 prosent, to år seinere.

Det kommer fram i Den store podrapporten. 

Så mange betaler for podkast i dag.
Så mange betaler for podkast i dag.

– Jeg ville bekymret meg om innholdet var bak betalingsmur, sier Heidi Thomassen, analyseansvarlig i Bauer Media, til KOM24.

Tallene er de laveste som er registrert de fem årene rapporten er blitt laget. 

Hun sier at folk ser på reklame som et nødvendig onde og aksepterer reklame om får podkasten gratis.

Tallene viser at det er 21 prosent som har betalt for en podkast og blant dem som har gjort det er det klart flest som betaler for Spotify, med 66 prosent.

35 prosent har betalt til Podme og 20 prosent har betalt direkte til en podkast. 

Dette er kanalen de som betaler for podkast bruker.
Dette er kanalen de som betaler for podkast bruker.

– Om man kutter strømmeabonnement, så er dette gjerne noe som ryker. Sist inn, først ut, sier Benedikte Solstad, Publiseringsanalytiker for lyd i NRK.

Blant menn er det en nedgang og blant kvinner er det en økning i de som betaler for å lytte på podkast. 

Tallene viser og at reklameoppmerksomheten mellom spot og native-reklame er identisk, 50–50.

Men tallene viser og at native har størst troverdighet, men at spot får mer troverdighet dess eldre folk blir.

– Bauer selger mest spot, men native blitt mer populært for man er blitt flinke til å lage native, sier Thomassen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS