– Det handler om å være synlig og aktiv, og erkjenne at hver og en av oss faktisk er en merkevare – enten vi vil det eller ei, sier Fredrik Fornes. I november deler han tips for å lande drømmejobben ved hjelp av LinkedIn.

Fredrik Fornes mener det er gammeldags å skrive jobbsøknad

I november skal LinkedIn-eksperten dele sine beste tips til jobbsøkere.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg vet at det ligger et så enormt stort potensial på LinkedIn for jobbsøkere, sier Fornes til KOM24.

Sammen med Abdimaalik Abdirahmaan og Kimiya Sajjadi skal LinkedIn-trioen dele egne erfaringer, tips og hvilke små justeringer jobbsøkere bør endre på sine LinkedIn-profiler hvis de aktivt søker jobb.

– Det er få som faktisk kjenner til de verktøyene som ligger der. Og lærer man seg disse er det en unik mulighet til å snike i jobbsøker-køen.

Lite som skal til

Fornes ser ingen grunn til å ikke utnytte disse mulighetene til det fulle.

– I stedet for å stå å banke på hos arbeidsgiver og skrive ulike søknader, finnes det en bedre og mye enklere mulighet altfor få bruker – for det er lite som skal til.

Fornes tipser om det å oppdatere ferdighets-feltet sitt på LinkedIn-profilen.

– Det kan være noe så lite som kan utgjøre en stor forskjell. Flere rekrutterere har parametere med ferdigheter som må matches, og det å legge inn én ny ferdighet kan gjøre at du dukker opp i et automatisk søk. Det er dumt å gå glipp av gode muligheter fordi du ikke har tatt bryet med å oppdatere profilen.

I tillegg må man tørre å bygge merkevare.

– Det handler om å være synlig og aktiv, og erkjenne at hver og en av oss faktisk er en merkevare – enten vi vil det eller ei. Spørsmålet er bare hvor sterk vi velger å gjøre den. Med LinkedIn kan du velge å gjøre den veldig sterk.

Dette må du sette av tid til

Kommunikasjonssjefen som selv har fått mange muligheter gjennom sin tilstedeværelse på LinkedIn, tror dette er den nye måten å skaffe seg ny jobb på.

– Det er gammeldags med den tradisjonelle jobbsøknaden fordi det er vanskelig å bli kjent gjennom en polert søknadstekst som inneholder mye klisjeer og overfladisk språk.

Og Fornes råder til å sette av litt tid til profilbygging.

– De aller fleste vil søke deg opp på LinkedIn, og profilen kan bidra til å vise fram hvem du er. Flere jobber blir aldri utlyst, og skal du være en av de heldige som lander en av disse, må du være en person folk kjenner til og har knyttet et bånd med.

Tre kvelder i november er satt av til LinkedIn-kurs, og Fornes håper på en god blanding påmeldte.

– Jeg håper vi får et bra mangfold blant de påmeldte, og at også godt voksne som ønsker å ta et nytt steg i karrieren ser at det er mulig å gjøre kompetansen sin synlig via LinkedIn. Her er det rom for alle – enten du er arbeidsledig eller ønsker å ta karrieren til neste nivå.

Og kurset er heller ikke forbeholdt noen spesifikke bransjer eller ambisjonsnivå.

Drit i janteloven

Fornes er full av lovord om de to andre kursholderne.

– Kimiya Sajjadi er ekstremt flink til å bygge personlig merkevare. I tillegg er hun sterk til å tiltrekke flere flerkulturelle talenter.

Abdimaalik Abdirahmaan kjenner selv godt til hvor vanskelig det kan være å søke jobber på «gamlemåten». Han søkte over tusen jobber uten å få et eneste intervju.

– Gjennom å bli aktiv på LinkedIn ble han plutselig kjempeettertraktet og fikk haugevis av tilbud. Abdimaalik er et godt bevis på hva LinkedIn kan gjøre med karrieren til et menneske.

Skal man lykkes må man skyve janteloven til side.

– En utfordring er at flere vegrer seg for å være på jobbjakt og bygge sin egen merkevare. Mange synes det er ukomfortabelt og redd for å si at de har drømmer og ambisjoner – og det er trist. Det vil vi gjerne gjøre noe med. Folk må tørre å drite i janteloven og sette seg selv først.

Powered by Labrador CMS