Oslo Høyre og Per Trygve Hoff er delvis enig med Folkets Parti i at kommunikasjonsrådgivere ikke skal prioriteres i Oslo kommune.

Oslo Høyre: – Det er ansatt litt for mange kommunikasjonsarbeidere

Oslo Høyre vil ikke prioritere å ansette flere kommunikasjonsfolk dersom de vinner valget.

Publisert

Folkets Parti ønsker å halvere antallet kommunikasjonsrådgivere i Oslo og Bergen kommune.

– Jeg ser for meg at man kunne hatt noen rådgivere som brukes felles, på tvers av ulike saker. Alt handler om hvordan vi kan spare, slik at vi kan bruke mer på viktige ting som eldreomsorg, rusomsorg og oppussing av skoler, sa partileder Cecilie Lyngby til KOM24 tidligere i uken.

Delvis enig

Mandagens valg i Oslo kan bli svært spennende. Høyre gir Arbeiderpartiet kamp, og kan komme seirende ut.

Oslo Høyre synes også at antallet kommunikasjonsfolk i byrådet er høyt.

– Vi er enige i at det er ansatt litt for mange kommunikasjonsarbeidere rundt byrådene og i sentrale etater de siste årene. Med de utfordringene vi ser innen både eldreomsorgen og i skolene er ikke kommunikasjonsavdelingen til byrådet det vi ville prioritert å styrke, skriver Per Trygve Hoff (H), som er nestleder i Finansutvalget.

De har derimot ikke like tydelige planer som Folkets Parti.

– Vi mener kommunen og byrådet kan klare seg med færre kommunikasjonsrådgivere enn i dag, men vi har ingen planer om å gå så drastisk til verks som FP foreslår.

Hoff legger til at rådgivere har en viktig rolle i kommunen.

– Det er viktig at kommunen og etatene har gode kommunikasjonsrådgivere. Det så vi blant annet under pandemien da det var kritisk å få ut riktig og viktig informasjon raskt til befolkningen.

– Gammeldags

Før valget kommende mandag sitter Raymond Johansen (Ap) og Rune Bakervik (Ap) som byrådsleder i henholdsvis Oslo og Bergen. 

Byrådssekretær i Oslo og Ap-politiker Stian Valla Taraldsvik, mener forslaget fra Folkets Parti er useriøst.

– Dette er gammeldags av Folkets parti. De aller fleste kommunikasjonsrådgiverne i Oslo jobber med innbyggerinformasjon, noe vi så var veldig viktig både under pandemien og ved senere og fremtidige kriser, skriver Taraldsvik i en e-post til KOM24.

Videre skriver han at det kun er tre promille av de ansatte i kommunen som jobber med kommunikasjon.

– Det er viktig at det kommunen gjør og tilbyr til innbyggerne sine faktisk når fram til de som trenger det. Da kan vi selvsagt satse på at folk finner ut av det selv, eller vi kan legge til rette for å informere folk gjennom nettsiden vår, sosiale medier, mediesaker osv.

– Folk bruker helt andre kilder for å holde seg informert nå enn de gjorde tidligere. Det må vi som en moderne kommune forholde oss til.

Byrådet i Oslo kjenner seg ikke igjen i at de har leid inn kommunikasjonsrådgivere til å håndtere enkelte saker.

Leder i Folkets Parti, Cecilie Lyngby, svarer følgende til Taraldsviks kritikk:

– Det er viktig å holde tritt med tiden. Men det er også viktig å vise en ansvarlig pengebruk. Dette vil vi titte nærmere på da vi er veldig fokusert på den pengesløsing som de offentlige driver med.

Vil ikke kutte i Bergen

Folkets Parti inkluderer også kommunen og byrådet i Bergen i sin kritikk. Her vil de også redusere bruken av kommunikasjonsfolk kraftig.

Byrådsleder Rune Bakervik (Ap) mener dette er problematisk.

– Et slik forslag vil gjøre det vanskeligere for kommunen å nå ut til Bergensere med viktig informasjon som angår deres hverdag. 

– Kommunikasjonsrådgivere i kommunen jobber nemlig med å sørge for at kommunen følger opp informasjonsplikten vi har nedfelt i kommuneloven, som sier at vi skal informere aktivt om hva Bergen Kommune holder på med, skriver han i en e-post.

Han mener rådgivere bidrar til at kommunen er åpen og legger til rette for at innbyggerne får informasjon om kommunens tjenester på et godt og klart språk.

Også Bakervik fremhever nytten de har under krisetider.

– De har også en viktig rolle når noe alvorlig skjer, ved å hjelpe pressen, få svart på spørsmål og få sagt fra til folk om hva de bør gjøre. 

Nødvendig

Bakervik opplyser om at Bergen kommune sjeldent leier inn kommunikasjonsfolk eksternt.

– De aller fleste oppgavene løses av kommunens egne folk, og bruken av eksterne tjenester er av et begrenset omfang. De siste årene har utgiftene til dette vært på omtrent 1 million kroner årlig. 

Lyngby i Folkets Parti mener også at det er unødvendig å plassere mange rådgivere på samme sak. Byrådslederen mener dette avhenger av hvilken sak det er snakk om.

– Mange saker er kompliserte og store, og da er det naturlig å jobbe flere i par. Det kan også være snakk om at rådgiverne har ulik kompetanse som kommer til nytte i ulike situasjoner og saker.

Powered by Labrador CMS