Arbeiderpartiet driver valgkamp på Grønland i Oslo. En stand med tre personer inni. Bord i midten.
Arbeiderpartiet driver valgkamp på Grønland i Oslo.

Dette er APs kommunikasjons­plan for å holde på storbyene ­

Arbeiderpartiet står i fare for å miste sin maktposisjon i Oslo, Bergen og Trondheim. Disse grepene har de tatt i valgkampen.

Publisert Sist oppdatert

Mandag 11. september er det lokalvalg i Norge, men flere har allerede forhåndsstemt.

Målingene i forkant av valget har vist at Arbeiderpartiet står i fare for å miste makten i flere viktige kommuner. 

KOM24 har sett nærmere på strategien for kommunikasjon hos Ap i Norges tre største byer.

Hente tilbake velgere

Øyvind Slåke er partisekretær i Oslo Arbeiderparti. Han mener velgerne deres vet at de stemmer på et verdibasert styringsparti som sikrer trygg styring, rettferdig fordeling og mindre polarisering. 

– Strategien vår er derfor å synliggjøre denne profilen. Vi skal i hovedsak hente tilbake sosialdemokratiske velgere vi har mistet til Høyre, og velgere som har satt seg på gjerdet. 

Det å få fram forskjellene mellom Ap og hovedkonkurrenten Høyre er spesielt viktig.

– Vi ønsker å synliggjøre konfliktlinjene mellom Høyre og oss, og vise velgerne at det står noe på spill. At våre verdier som fellesskap, rettferdig fordeling og mangfold er truet.

I Oslo kommuniserer de med velgerne på flere måter, opplyser Slåke.

– Ikke minst gjennom tusenvis av velgersamtaler på stands, husbesøk og telefonsamtaler. Vi er også til stede på mange kommersielle flater utendørs. I tillegg til tradisjonelle media bruker vi sosiale medier i svært stor grad. 

Han legger til at de ikke informerer om detaljer fra deres budsjett eller fordelingen av de samlede ressursene de disponerer i valgkampen

– Men det sier seg selv at vi bruker mange ressurser på kommunikasjon i sosiale medier, sier Slåke.

Lærer mye

I Trondheim har Arbeiderpartiet sittet med makten siden 2002. Nå viser målingene et svært jevnt kappløp med Høyre.

Fylkestingsrepresentant Kristian Torve synes valgkampen er spennende.

– Strategien vår er å være i kontakt med våre nærmeste velgere, de som vi vet fortsatt vil ha god Arbeiderparti-politikk og en trygg eldreomsorg. De fleste målingene viser rødgrønt flertall, men det er jevnt og fortsatt mange usikre velgere. Det er disse vi jobber for å skape gode velgermøter med, sier Torve.

Rita Ottervik har vært ordfører i over 20 år. Nå er Emil Raaen Arbeiderpartiets kandidat til jobben. Torve sier at de lærer mye under valgkampen. 

– Hos oss er det Mathias som er selvlært innholdsprodusent-potet, Jan Thore og partikontoret som koordinerer besøk fra statsråder og folk som gjøre sitt beste for å kommunisere best mulig med de forutsetningene vi har. 

– Vi synes vi kommer høvelig godt fra det, men vi lærer og mye på veien. Lurer vi på noe, stiller partiapparatet alltid opp.

Thriller i Bergen

Bergen har vært styrt av Arbeiderpartiet i to perioder, til sammen i åtte år. Rune Bakervik sitter i sjefsstolen, men dette kan endre seg på mandag.

– Strategien vår er å være gjenkjennelige og synlige med god sosialdemokratisk politikk for folk som vurderer å stemme på Arbeiderpartiet, spesielt de som har stemt på oss før, men som nå er usikre eller på gjerdet. 

Det sier partisekretær Stig Morten Frøiland. Også her ønsker de å fremheve ulikhetene mellom Ap og Høyre.

– Én viktig faktor her er å få frem forskjellene, og fortelle velgerne at det står noe viktig på spill dette valget. Situasjonen i Bergen er spennende, og det går mot en valgthriller.

Heller ikke i Begen vil de si noe konkret om ressursene som settes av til kommunikasjon i valgkamp.

– Men vi bruker en betydelig del av budsjettet vårt på ulike typer kommunikasjonsflater. Vi vil nå folk der de er, enten det er på husbesøk, på stand på kjøpesentre, i telefonsamtaler, reklameplakater, aviser og medier og sosiale medier, avslutter Frøiland.

KOM24 har prøvd å komme i kontakt med Arbeiderpartiet i Stavanger, men de har ikke svar på våre henvendelser.

Powered by Labrador CMS