– De moderate svarene til Ap og Høyre er kanskje ikke mest «sexy»
Daniel Torkildsen Lea og Pia Wexels vil at Høyres budskap skal ha en «blå tråd» i lokalvalgkampen. Men selv om partiet er i medvind, må det legges ned en innsats.
(Arendal):– Direkte kontakt med velgere og organisk pressearbeid er fortsatt det viktigste vi gjør. Vi har et mål om å banke på 600.000 dører før valget, sier Daniel Torkildsen Lea.
KOM24 møter kommunikasjonssjefen i Høyre i en park i Arendal. Med seg har han kampanjesjef Pia Wexels.
Arendalsuka er en nyttig arena for å møte folk og snakke om politikk. Høstens lokalvalg preger diskusjonene, men for Lea og Wexels er den største jobben allerede gjort.
– Mye av det vi gjør handler om langsiktig planlegging. Sånn sett har vi hatt det like travelt i tiden fram til nå. Nå ruller vi ut planene for valgkampen, sier Lea.
– Det er selvfølgelig flere ting man ikke kan planlegge for. Det intensive arbeidet som foregår dag til dag tar mye tid. Plutselig kommer en sak man ikke hadde forutsett, legger Pia Wexels til.
Legge til rette
Blant alle Høyres lokallag skal det være mulig å finne «en blå tråd» i budskapet. Samtidig skal ikke kommunikasjonen være identisk fra sted til sted.
Dette er en krevende øvelse.
– Vi som jobber nasjonalt, fungerer nesten som et servicekontor for de som jobber lokalt. Vi legger til rette og gir dem støtte. De aller fleste har ikke ansatte som jobber med kommunikasjon lokalt.
– Ikke alt passer like bra i hele Norge. Ofte må vi gå dypt ned i lokale dilemmaer, og da kan situasjonen i Alta være ganske ulik den i Stavanger. Men samtidig skal det være en synlig sammenheng i det vi kommuniserer på tvers av lokallagene, sier Wexels.
Høyre er utfordreren i flere kommuner. Lokale partifolk skal få lov til å bruke kreativiteten.
– Vi har partiprogrammet som et slags utgangspunkt, men man kan ikke forvente at alle har tid til å lese det. Jeg tror de færreste setter seg ned med et glass vin for å nye partiprogrammer med mindre de er over snittet interessert, sier kampanjesjefen.
Målingene
Høyre har gjort det bra på meningsmålingene i lang tid. De ligger an til å bli Norges største parti for første gang på nesten 100 år.
Men selv i medvind er det utfordrende å drive med kommunikasjon.
– At målingene ser bra ut gir oss selvfølgelig motivasjon. Samtidig ser vi at jo bedre vi ligger an, jo mer sultne blir de andre partiene på å ta deg, sier Lea.
– Jeg har jobbet i Høyre under tidligere valgkamper der vi har ligget mye dårligere an. Da har vi lagt ned akkurat samme innsats som nå, så ingen i Høyre tar dette for gitt, sier Wexels.
I sentrum
Som et stort sentrumsparti er det også vanskeligere å være «på kanten» når man snakker om konkrete saker.
– Jeg tror det er vanskeligere enn å jobbe for et parti lenger ute til høyre eller venstre. Særlig når så mye foregår i pressen eller i sosiale medier, der konflikt ofte engasjerer mest. Man skal liksom bli sinna, forbanna, trist eller overlykkelig av budskapet man får. Da er kanskje ikke de moderate svarene til Ap og Høyre mest «sexy», sier Lea.
Samtidig har de som et av landets største parti muligheter som de mindre partiene ikke har.
– Folk vil jo ha disse moderate svarene også, og folk hører på det vi kommer med. Når vi sier at vi vil ha flere kvalifiserte lærere, så er ikke det noen brannfakkel. Men tilpasser vi budskapet lokalt, kan det bli bedre. Vi kan for eksempel si at akkurat i denne kommunen må vi ha så-så mange flere flere mattelærere, legger Lea til.
Wexels sier seg enig.
– Det går an å være tydelig i det en kommuniserer, uten å være tabloid for å være tabloid. Det appellerer også til mange velgere, sier hun.
Selve valgdagen er 11. september, men flere har allerede forhåndsstemt. Både i frivillig arbeid og i sosiale medier skal budskapet deres nå ut.
– Alt handler om å gjenta og gjenta. Et mål er at alle som ikke er over snittet interessert i politikk, skal sitte igjen med et inntrykk av Høyre og hva vi mener, sier Wexels.