Nina Jentoft (Ap) og Kristoffer Andreas Lyngvi (Høyre).
Nina Jentoft (Ap) og Erik Johan T. Lindøe (Høyre).

Ap og Høyre med to ulike strategier: – Har ikke gitt opp det som er gammeldags

I Agder har Arbeiderpartiet og Høyre ulike tilnærminger til valgkampen.

Publisert Sist oppdatert

(Arendal): Torsdag var det klart for debatt om politisk kommunikasjon under Arendalsuka. Seansen foregikk i regi av Kommunikasjonsforeningen og Kampanje.

I løpet av debatten ble partienes tilnærming til den digitale valgkampen diskutert. Da kom det fram at Høyre i Agder legger alle egg i den digitale kurven.

– Vi har tatt et strategisk valg, som går ut på at alt av midler settes av til våre digitale kampanjer. Alt av pamfletter og brosjyrer i postkasser er kuttet ut, sier Høyres representant, Erik Johan T. Lindøe.

Likevel bruker de tid til å banke på dører og snakke med folk.

– Human kapital er det viktigste for å vinne lokalvalget. Vi må også komme oss ut og få snakket med folk for å spre budskapet vårt, sier Lindøe.

Laget avis

Arbeiderpartiet har en annen strategi. For å nå flest mulig velgere, har de valgt å fortsatt bruke fysiske formater.

Partiavis for Arendal Arbeiderparti.
Partiavisen som Arendal Arbeiderparti deler ut i sitt område.

– Ap gjør begge deler, men vi har ikke en strategi hvor vi har gitt opp det som er gammeldags. Det er fordi vi kjenner våre lokale velgere godt. Noen grupper er ikke så digitale av seg, og det handler ikke bare om de eldre, sier Ap-politiker Nina Jentoft til KOM24.

Hun sier de får gode tilbakemeldinger på dette. De har også valgt å lage en egen avis, som går ut til alle i området.

– Vi oppfatter at vi når mange med en sånn avis. Det gjør også at vi kan breie oss ut og presentere vårt verdigrunnlag. Avisen har blant annet et stort intervju med meg, og med ungdomskandidaten vår. Den er laget på dugnad, og selv om vi ikke er journalister, synes vi at vi kan skrive godt, sier Jentoft.

Vil fortsette slik

Ikke alle er interessert i Arbeiderparti-avisen. Men Jentoft er ganske sikker på at de vil gjøre det samme ved neste lokalvalg i 2027.

– Alt blir selvfølgelig mer digitalt. Men vi tror at vi vil gjøre det samme ved neste valg. Noen kaster avisen rett i søpla og tenker vi vil ikke ha den «dritten». Men mange setter seg også ned og leser den, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS