Du trenger ikke fortelle tårevått om egen helse eller hoppe i fallskjerm for å være modig.

MENINGER:

Når var du modig sist?

«Her er tre råd til deg som vil være nettopp det.», skriver Cecilie Stenbakk Engebretsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hver eneste dag blir vi presentert for en overflod av innhold i sosiale medier. Nyhetsstrømmen renner over av innhold som er så generisk og polert at selv de mest ihuga nettrollene sliter med å engasjere seg. Til syvende og sist er det det alt handler om; engasjement. Og for å få til det, må du gjøre noe nytt. Du må være modig.

Er du leder, er det enda viktigere å gå foran som et godt eksempel. Det er du som skal peke retning og tilrettelegge for at gjengen din samarbeider godt om å nå målene dere har satt dere. Det er du som har mulighet til å ta grepene som gjør en forskjell i kommunikasjonen.

Vi har snakket mye og lenge om beste praksis, forståelse for algoritmer og om å lage kanaltilpasset og målbart innhold. Dette er vi alle er enige om. Men det holder ikke i kampen om oppmerksomheten.

Forstå meg rett: Du må (helst) ikke legge ut gråtebilder på LinkedIn, eller snakke om hvilken diagnose du har for å være modig. Det er flere gode og nylige eksempler på modig kommunikasjon fra virksomheter. Et mye omtalt eksempel er da Posten gjorde julenissen homofil.

1. Våg å ta de tøffe diskusjonene

Det kommer sjelden god kommunikasjon ut av et ekkokammer. Be om innspill, ønsk deg diskusjoner og ta til deg konstruktive innspill.

Som leder må du tilrettelegge og aktivt jobbe for stor takhøyde. Det handler om et godt arbeidsmiljø, tillit, rom for å være uenige og anerkjennelse av ulik fagkompetanse.

Uten takhøyde og tøffe diskusjoner, ender du opp med generisk og uinteressant innhold fordi du aldri blir utfordret av noen. Det betyr null synlighet.

2. Våg å stole på at andre er bedre enn deg

Dette punktet krever en stor dose selvinnsikt. Du må stole på – og regne med – at du har folk rundt deg som er flinkere enn deg. Det kan være på visuell kommunikasjon, klarspråk, kreativ skriving, eller andre områder som du selv mener du er god på.

Selv om du er en skikkelig dyktig skribent, betyr ikke det at du vet hvordan du skal kommunisere med IT-folk. Hvis målgruppa di er IT-folk, må du våge å involvere dem fra start. Hvis ikke du involverer dem, vil de ikke kjenner seg igjen i innholdet, kvaliteten blir dårligere og du når ikke ut til dem du ønsker.

Husk at klart språk ikke er synonymt med mangel på fagspråk, men handler om at målgruppen enkelt skal forstå det du skriver.

Faren ved å involvere mange, er at du kan ende opp med et stort forankringsarbeid. Da er det viktig at du avgrenser, og at du gir helt tydelige oppgaver og mandater til de involverte.

3. Våg å være ærlig

Ikke undervurder den du kommuniserer med. Du kommer til å bli gjennomskuet hvis du ikke kommuniserer gjennomsiktig. Dessuten er uærlig kommunikasjon ofte platt og kjedelig, og vil aldri engasjere noen, med mindre uærligheten er å slenge ut uriktig fakta for å provosere.

Ærlighet bygger tillit hos målgruppen, både internt og eksternt, og uten tillit til merkevaren vil du ikke oppnå hverken engasjement eller en ønsket handling.

Glem aldri at de ansatte er merkevaren din sitt ansikt utad. Kommuniserer du noe som de ansatte ikke kjenner seg igjen, risikerer du å få svært misfornøyde ansatte. Og bare noen få misfornøyde ansattes ord sprer seg cirka like kjapt som en pandemi i en kohortløs verden.

Ønsker du deg modige ansatte? Still deg spørsmålet når du sist var modig selv.

De to henger ofte sammen.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS