
Medietilsynet er igjen på jakt etter kommunikasjonssjef: – En viss kontinuitet er selvfølgelig ønskelig
Medietilsynet opprettet stillingen for åtte år siden, men har nå valgt å spesifisere rollen til å kun gjelde for kommunikasjon.
For tredje gang siden 2021 er Medietilsynet på jakt etter en komunikasjonssjef.
– Vi har søkt etter en erfaren og framoverlent person, som både er en dyktig leder og en dyktig fagperson på kommunikasjonsfeltet.
Det skriver Mari Velsand i en e-post til KOM24. Hun er direktør i Medietilsynet, som i disse dager er i ferd med å ansette en ny kommunikasjonssjef.
Søknadsfristen til jobben gikk ut 30. mars, og til sammen fikk de inn 45 søknader.
– Vi er en liten virksomhet med en liten kommunikasjonsenhet, så derfor trenger vi en kommunikasjonssjef som både kan jobbe strategisk og operativt, skriver Velsand.
Endrer stillingen
For åtte år siden opprettet Medietilsynet en lederrolle med ansvar for kommunikasjon, analyse og rådgivning.
Nå er det «bare» på utkikk etter en kommunikasjonssjef.
– Funksjonen har endret seg flere ganger underveis, og nå legger vi opp til at det kun er kommunikasjonsansvar i denne rollen, skriver Velsand.
Først ut i jobben var Kristine Meek. Hun hadde jobben i tre år og tre måneder fra 2018 til 2021, da hun ble partner i Sannum & Bergestuen.
Meek ble etterfulgt av Pernille Huseby, som var i Medietilsynet i ett år og ti måneder fra 2021 til 2023.
Deretter fikk David Brændeland jobben. Han hadde den fra september i 2023 til februar i år.
– Det er riktig at flere har hatt rollen med lederansvar for kommunikasjon gjennom disse årene. Det har vært ulike årsaker til de utskiftningene som har vært, og jeg oppfatter ikke at det ligger noen dramatikk i dette, skriver Velsand.
– Hvor viktig er det med kontinuitet i denne rollen?
– En viss kontinuitet er selvfølgelig ønskelig, samtidig gir jo endringer også muligheter for nye blikk på ting og videreutvikling. Generelt synes jeg vi har en fin blanding av erfaring og fornyelse i staben vår i Medietilsynet.
Flere oppgaver
Velsand har selv vært direktør siden 2017. Medietilsynet har kontorer i Fredrikstad, og en av hovedoppgavene deres er å føre tilsyn med mediene og med reklame.
– Å være kommunikasjonssjef hos oss innebærer å lede kommunikasjonsarbeidet og sørge for at vi når ut til våre ulike målgrupper i hensiktsmessige kanaler, skriver Velsand.
Hun legger til at kommunikasjonssjefen også må bidra selv i arbeidet med å både planlegge, gjennomføre og kvalitetssikre kommunikasjonstiltak og leveranser, og at vedkommende også er rådgiver for både direktør og øvrige ledere på kommunikasjonsfeltet.
Stillingen innebærer personalansvar og budsjettansvar, og inngår i ledergruppen deres.
KOM24 har forsøkt å kontakte både Kristine Meek, Pernille Huseby og David Brændeland for å høre hvordan de opplevde jobben. Brændeland ønsker ikke å gi noen kommentar. Huseby har ikke besvart vår henvendelse, men Meek skriver følgende i en melding:
– Det jeg kan si om jobben er at den var svært spennende. Jeg var der i litt over tre år. For min del dreide jobbskiftet seg om et ønske om å jobbe i Oslo hvor jeg bor og at jeg fikk drømmetilbudet om å bli med i det som da var det helt nyoppstarta kommunikasjonsbyrået Sannum & Bergestuen.
– Jeg vet dessverre ikke så mye om tiden etter jeg sluttet annet enn at ansvaret for både analyse og kommunikasjon ble delt mellom to ledere. Jeg håper de finner en god kandidat til jobben!
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no