Noel følte seg fortapt. Så kom muligheten som endret alt
Noel Olafsen var isolert og uten både venner, utdanning og jobb. Muligheten i kommunikasjonsbransjen ble livsforvandlende.
Selv med en tung bagasje har Noel Olafsen klart å bryte seg ut av utenforskapet og finne sin vei inn i kommunikasjonsbransjen, til tross for å være 80 prosent ufør.
– Jeg trodde ikke at jeg kom til å komme ut i en ordinær jobb i det hele tatt. Det var ikke noe som lå i kortene for meg, sier Olafsen til KOM24.
Følte seg fortapt
Olafsen fant veien til Fontenehuset etter å ha droppet ut av videregående for tredje gang. Nå ser innholdsprodusenten tilbake på reisen fra isolasjon til en meningsfull rolle som livsforvandlende.
– Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg ikke hadde vært her i dag hvis det ikke var for Fontenehuset, sier de.
I 2016 befant Olafsen seg isolert, uten venner, utdanning eller jobb. De følte seg som en kasteball i NAV-systemet og sto på venteliste overalt - for spesialhelsetjenester, fysioterapi og attføringstiltak.
– Jeg følte meg virkelig fortapt både når det gjaldt min mentale og fysiske helse, sier Olafsen.
Gjennom engasjementet på Fontenehuset fant Olafsen struktur på sine egne premisser.
– Det var lav terskel for å bli medlem, og jeg fikk et sted der jeg kunne bidra og oppleve mestringsfølelse, forteller de.
Olafsen har nå vært medlem i organisasjonen i åtte år, og siden mai 2021 har de jobbet 20 prosent hos dem.
De utgjør den ene halvparten av kommunikasjonsduoen sammen med Håvard Paulsen, som designer og innholdsprodusent.
Oppfordrer bransjen til å følge etter
– Noel er et levende eksempel på at kommunikasjonsbransjen tjener på arbeidsinkludering, sier Håvard Paulsen, kommunikasjonsansvarlig i Fontenehus Norge.
De er fem ansatte som jobber for at fontenehus skal bli et landsomfattende tilbud som hjelper mennesker som sliter psykisk til å inkludere seg i studie-, arbeids- og samfunnsliv.
– Vi har lyktes i å ansette Noel i en 20 prosent ordinær stilling. Jeg tenker kommunikasjonsbransjen kan ha godt av å se at dette faktisk lar seg gjøre, sier Paulsen.
Han understreker hvor viktig inkludering er for samfunnet, men ikke minst for enkeltpersoner, å føle seg nyttige, å oppnå noe og å spille en rolle.
– Noel er dedikert, interessert, oppdatert og orientert om feltet. De legger hjertet sitt i å skape gode ting, med en overflod av ideer, ekstra kreativitet og energi, sier Paulsen.
Stort rom for forbedring
Olafsen ser tilbake på sin egen erfaring og tror den kan motivere andre med en lignende bakgrunn til å utforske mulighetene innen kommunikasjonsbransjen.
– Vi må innse at det er alternative veier til jobb. Det viktigste er at det er håp og muligheter. Det finnes folk som er villige til å ta sjanser på deg, sier de.
Olafsen mener likevel at det er stort rom for forbedring innenfor bransjen når det kommer til å inkludere flere i arbeidslivet.
– Dette gjelder egentlig alle bransjer, men spesielt innen kommunikasjon, hvor mulighetene er så tydelige. Isteden for å tenke at det alltid må være 100 prosent stillinger kan man tenke at både spennende kandidater og virksomhetene kan ha stor nytte av å ansette folk i mindre stillingsbrøker, sier Olafsen og avslutter:
– Ved å inkludere, kan man også oppnå mer effektivt arbeid enn ved å ha bare én hundre prosent stilling. Fordi du får ansatte som jobber mindre, men mer konsentrert. Som det sies, flere hoder er klokere enn ett.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no